Південна Корея знайшла заміну російським ракетам, а українська «Мрія» злетить у грі Microsoft Flight Simulator: дайджест новин

Добірка найцікавіших космічних новин за тиждень: на Місяць уперше полетить штучний інтелект; ракети з іонними двигунами зможуть здійснювати швидкі міжпланетні перельоти, а ми розповідаємо про катастрофу шатлу Columbia.

«Найсумнішим аспектом життя зараз є те, що наука збирає знання швидше, ніж суспільство збирає мудрість».

― Айзек Азімов

Іонні двигуни доправлять астронавтів до околиць Сонячної системи

Іонні двигуни, відомі також як двигуни Голла, насправді можуть видавати більшу потужність, ніж очікувалося. Наразі ці двигуни використовуються для коригування орбіт супутників. Але, згідно з новим дослідженням, їхню потужність можна збільшити й використати їх для швидких міжпланетних перельотів — наприклад, для місії з екіпажем на Марс або навіть далі, що раніше вважалося малоймовірним і навіть фантастичним.

Доцент аерокосмічної галузі в Мічиганському університеті Бенджамін Йорнс заявив, що знайшов спосіб значно посилити тягу іонного двигуна. Він і команда інженерів у сотню разів розігнали двигун Голла, що працює на ксеноні, та спробували охолодити його водою, щоб уникнути перегріву. Вони виявили, що рушій зміг підвищити потужність з 9 кВт до 37,5 кВт, при цьому його ККД залишився на рівні 49%. Команда пішла навіть далі: у наступному експерименті як «паливо» вони використали більш легкий благородний газ криптон. З ним вони змогли досягти потужності 45 кВт із навіть більшим ККД — до 51%.

Шахтарський стартап AstroForge обіцяє дві місії до кінця 2023 року

Стартап AstroForge, який ставить собі за мету видобуток корисних копалин на астероїдах, заявив, що вже до кінця 2023 року запустить у космос дві місії

Перша з них називатиметься Brokkr-1. Вона буде базуватися на платформі з шести з’єднаних між собою кубсатів і працюватиме на навколоземній орбіті. Запустять її вже у квітні 2023 року в межах місії Transporter-7 компанії SpaceX. Апарат спробує випарувати лазером невелику кількість матеріалу, що імітує астероїд, а потім розділить речовини та виділить із них цінні метали.

Друга місія під назвою Brokkr-2 має стартувати у жовтні 2023 року. Це буде значно більший апарат, маса якого становитиме 100 кг. Його основною метою стане наближення до одного з близькоземних астероїдів і вивчення його складу та поверхні.

Український літак Ан-225 «Мрія» з’явиться у грі Microsoft Flight Simulator

Наступним літаком у серії Famous Flyer для відеогри Microsoft Flight Simulator стане український Ан-225 «Мрія». Найбільший у світі літак з’явиться у грі 27 лютого — у річницю знищення реальної «Мрії» в аеропорту Гостомеля під Києвом під час його штурму російськими військами. Випуском віртуального літака-гіганта Microsoft бажає увічнити знаменитий Ан-225. Над створенням його віртуальної моделі працювала студія iniBuilds, вірогідно, у співпраці з Державним підприємством «Антонов». Щоб пілотувати легендарний велетень, необхідно буде придбати DLC вартістю 20 доларів. Очікується, що частина грошей з продажу віртуального літака піде на відновлення справжньої «Мрії».

Південна Корея запустить супутник не російською ракетою, а європейською

Південна Корея оголосила, що супутник KOMPSAT-6 буде запущений за допомогою європейського носія Vega C. Раніше цей апарат планували запустити за допомогою російської «Ангари», але ці плани скасували через війну в Україні. KOMPSAT-6 — це другий в історії Південної Кореї SAR-супутник. Радар із синтезованою апертурою дозволяє отримувати зображення поверхні вдень і вночі та за будь-якої погоди. Планується, що протягом 5 років він зможе забезпечувати користувачів зображеннями з деталізацією 0,5 м на піксель.

На арабському ровері працюватиме перший штучний інтелект на Місяці

На борту ровера Об’єднаних Арабських Еміратів «Рашид» на Місяць летить штучний інтелект, створений канадською кампанією MCSS. Оскільки енергетичні ресурси «Рашида» вкрай обмежені, передавати величезну кількість зображень, які потім розглядатимуть на Землі, він не зможе. Замість цього штучний інтелект у нього на борту відразу оброблятиме зображення, визначаючи, якому типу поверхні на них відповідає собою кожен піксель. Далі він відбиратиме цікаві для науковців знімки й за участі посадкового модуля «Хакуто-R» відправлятиме їх на Землю. І вже там учені вирішуватимуть, куди місяцеходу рухатися далі.

Слабкі краплі світла — це екзопланети, що обертаються навколо зорі HR 8799. Авторство: WM Keck. Нове сповільнене відео показує, як вони рухались упродовж 12 років.

У 2008 році HR 8799 стала першою системою, в якій вдалося безпосередньо розгледіти екзопланети. Відтоді астрофізик Північно-Західного університету Джейсон Ванг використовує обсерваторію WM Keck на Гаваях для їхнього моніторингу, а з отриманих зображень складає аніманції. Праця вченого дозволяє простежити за десятиліттям руху планет HR 8799 усього за кілька секунд.

Цікава цифра: 92 супутники

Юпітер має рекордну кількість супутників у Сонячній системі
Юпітер має рекордну кількість супутників у Сонячній системі. Фото: Unsplash

Юпітер є «королем» планет Сонячної системи. Він найбільший, наймасивніший, має наймасштабніший атмосферний вихор, потужне магнітне поле та тримає у своєму гравітаційному полоні десятки супутників. Уже цього було би достатньо, але схоже, що газовий гігант побив власний рекорд за кількістю супутників. Вчені відкрили поблизу нього ще 12 малих тіл, у результаті чого їх загальне число досягло колосальних 92. Таким чином, Юпітер відбирає першість у Сатурна за кількістю місяців: у останнього їх поки відкрито лише 83.

Руйнування корабля Columbia під час входу в земну атмосферу

Для історії космонавтики перший день лютого виявився багатим на події. В 1958 році з космодрому на мисі Канаверал відбувся пуск ракети Juno I. Вона вивела на орбіту апарат Explorer 1, що увійшов в історію як перший американський штучний супутник Землі. Через 45 років цього ж дня в 2003-му шатл Columbia зазнав аварії, коли повертався на Землю після 15 днів перебування в космосі. Докладніше про ці події читайте у наших статтях «Космічному апарату Explorer 1 — 65 років» і «Невивчені уроки. Як NASA втратила шатл Columbia». Також UST розповідає про головні астрономічні події лютого.

Читайте у попередньому дайджесті: Санкції вбивають космічну розвідку росії, а NASA хоче долетіти до Марса за 45 днів на ракеті з ядерним двигуном: дайджест новин