Кількість супутників Юпітера збільшилась до 92

Юпітер є «королем» планет Сонячної системи. Він найбільший, наймасивніший, має найбільші вихори, потужне магнітне поле та тримає у своєму гравітаційному полоні десятки супутників. Наче цього було достатньо, але схоже, що Юпітер побив власний рекорд за кількістю супутників. Вчені відкрили у нього ще 12 малих місяців, в результаті чого їх загальна кількість досягла колосальних 92.

Юпітер має рекордну кількість супутників у Сонячній системі
Юпітер має рекордну кількість супутників у Сонячній системі. Фото: Unsplash

Астроном Скотт Шеппард з Наукового інституту Карнегі у Вашингтоні, округ Колумбія, повідомив про результати своїх спостережень за останні два роки, підсумком яких було виявлення дюжини нових супутників. Останніми тижнями Центр малих планет Міжнародного астрономічного союзу опублікував звіт про орбіти нових безіменних місяців, цим самим офіційно підтвердив їхнє існування.

Юпітер відбирає першість у Сатурна за кількістю місяців. Конкурентний кільцевий газовий гігант має лише 83 відомі супутники. За даними Sky and Telescope, усі відкриті місяці занадто малі, щоб надати їм назви. Ці мінімісяці вважаються залишками набагато більших супутників, які зруйнувались мільйони років тому в результаті зіткнення з невідомим об’єктом.

Орбіти супутників Юпітера
Орбіти супутників Юпітера. Більші, прогресивні супутники Галілея зображені фіолетовим кольором, група Гімалії — синім, а Карпо — блакитним. Зовнішні ретроградні супутники зображаються червоним. Автор зображення: Скотт Шеппард

З дюжини нових супутників дев’ять обертаються навколо Юпітера ретроградно, тобто вони рухаються навколо планети в протилежному напрямку до внутрішніх супутників. Через велику відстань від планети, цим об’єктам потрібно щонайменше від 340 до 550 днів, щоб завершити один оберт.

Відстань від нахилу орбіт супутників Юпітера
Відстань від нахилу орбіт супутників Юпітера. Автор зображення: Скотт Шеппард

Інші три супутники лежать між великими близькими супутниками Галілея та далекими ретроградними об’єктами. Два з них розташовані в групі Гімалії, яка обертається навколо Юпітера на відстані від 11 до 12 мільйонів кілометрів, а інша належить до групи Карпо, розташованої приблизно за 17 мільйонів кілометрів від Юпітера.

Цілком можливо, що загальна кількість космічних послідовників Юпітера навіть більша. Відкриття нових невеликих об’єктів ускладнюється через відблиски від величезної планети. Можливо, у майбутньому астрономи зможуть відкрити ще більше супутників, коли отримають досконаліші інструменти для спостережень околиць газового гіганта.

Рекомендуємо перевірити себе в інтерактивному тесті — Що ви знаєте про супутники Юпітера?

За матеріалами iflScience