Фото дня: у тіні Ганімеда

Представлене зображення було отримане зондом Juno під час його 40-го зближення з Юпітером, що відбулося 25 лютого 2022 року. Може здатися, що на поверхні газового гіганта утворилася чорна діра. Але насправді, ми спостерігаємо тінь Ганімеда.

Тінь Ганімеда на поверхні Юпітера. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Ганімед є не просто найбільшим супутником Юпітера, а й найбільшим супутником планети у всій Сонячній системі. Його діаметр становить 5268 км, що більше за діаметр Меркурія. Також він є єдиним відомим супутником, який має власне магнітне поле (його напруженість також перевершує відповідний показник Меркурія). На додаток до всього вчені вважають, що під поверхнею Ганімеда може ховатися великий океан або навіть кілька океанів, розділених шарами льоду.

Знімок був зроблений в той момент, коли Juno знаходився на відстані 77 тисяч кілометрів від верхівок юпітеріанських хмар. Тому тінь Ганімеда здається такою великою. Для порівняння, орбіта супутника проходить на відстані мільйона кілометрів від газового гіганта.

Якби на шляху тіні Ганімеда в юпітеріанських хмарах опинився спостерігач, він побачив би сонячне затемнення. Такі події на Юпітері відбуваються набагато частіше, ніж на Землі. По-перше, навколо планети обертається відразу чотири великі супутники (Ганімед, Каллісто, Іо та Європа), які можуть закрити Сонце. По-друге, їхні орбіти лежать майже у тій площині, що й орбіта Юпітера.

Що ж до Місяця, то його орбіта нахилена стосовно до орбіти нашої планети приблизно на 5 градусів. Через це сонячні затемнення відбуваються не під час кожного Нового Місяця, а набагато рідше.