Раз на тисячоліття: зафіксований надрідкісний вибух у Всесвіті

Астрономи зафіксували рекордний гамма-спалах, який буває один раз на тисячу років. Випромінювання неймовірної сили отримало назву GRB 221009A, післясвітіння якого було зафіксоване у жовтні 2022 року. Потужність сплеску була підрахована та складає 18 тераелектронвольт енергії, що вважається найпотужнішим спалахом гамма-випромінювання в історії. Вчені кілька місяців вивчали неймовірний вибух, і тепер поділились результатами на сервері препринтів arXiv, представленими для The Astrophysical Journal Letters.

гамма-спалах
Гамма-спалах в уявленні художника. Зображення: ESO

Згідно з аналізом, цей винятковий спалах дуже відрізняється від звичайних гамма-сплесків. Його крива блиску не відповідає теоретичним описам того, як це має відбуватися, що свідчить про те, що GRB 221009A є чимось унікальним.

Один раз на тисячу років

GRB 221009A вперше було виявлено 9 жовтня 2022 року. Спочатку вважалося, що це спалах рентгенівського випромінювання від відносно близького джерела. Подальші спостереження, однак, показали, що світло від вибуху подолало набагато більшу відстань, ніж вважалося спочатку — 2,4 мільярда світлових років, а це означає, що воно також було набагато потужнішим.

Світло відбивається луною від спалаху гамма-випромінювання
Світло відбивається луною від спалаху гамма-випромінювання, створеного світлом, що проходить крізь густий пил, рухаючись до нас, створюючи ефект кільця. Фото: arXiv

Команда астрономів під керівництвом Майї Вільямс з Університету штату Пенсільванія виявила, що післясвічення рентгенівського випромінювання GRB 221009A відразу після спалаху було найяскравішим за всю історію спостережень обсерваторії Swift. У моделюванні. випадково згенерованих спалахів, лише один із 10 тисяч був таким же потужним, як GRB 221009A.

«Ми оцінюємо, що гамма-сплески, такі надпотужні як GRB 221009A, виникають із частотою 1 на 1000 років. Ми неймовірно раді, що змогли стати свідками такої події, яку малоймовірно побачити у наступні століття», — розповідають дослідники.

Незвична еволюція післясвітіння

Що робить GRB справді незвичайним, так це еволюція післясвітіння, яка не відповідає стандартній теорії. Спалахи гамма-випромінювання зазвичай супроводжуються світінням електронів, що рухаються з близькосвітловою швидкістю. Його називають синхротронним випромінюванням, яке є результатом утворених поштовхів, коли початковий вибух врізається в міжзоряне середовище. Післясвітіння GRB 221009A свідчить про те, що більша частина енергетичного спалаху була витрачена на реактивні струмені.

Наразі спостереження за GRB 221009A призупинені через те, що воно закрите Сонцем. Астрономи очікують, що післясвітіння з’явиться наприкінці лютого, щоб продовжити дослідження рекордного об’єкта. Що б не відбувалося з цим незвичайним вибухом, астрономи дуже наполегливо працюватимуть, щоб докопатися до суті.

Що таке гамма-сплески?

Спалахи гамма-випромінювання є найсильнішими вибухами у Всесвіті. Вони вибухають настільки потужно, що за кілька секунд вивільняється більше енергії, ніж Сонце виробляє за 10 мільярдів років. Спалахи електромагнітного випромінювання викликані катастрофічними подіями: спалахами наднових чи гіпернових, або зіткненнями подвійних систем за участю принаймні однієї нейтронної зорі.

Раніше ми розповідали про найбільший спалах після Великого вибуху.

За матеріалами Science Alert