Моторошному спалаху з далекого космосу знайдено несподіване пояснення

У 2017 році група астрономів, які вивчали найстарішу і найдальшу галактику у видимому Всесвіті GN-z11, зафіксувала щось моторошне спалах неймовірно яскравого світла. Вчені припустили, що він міг бути гамма-спалахом, що походить від молодої зорі давньої галактики. Але не всі були в цьому впевнені. Дві нові статті в Nature Astronomy пропонують альтернативне пояснення загадковому спалаху.

Гамма-спалахи
Гамма-спалахи одне з найбільш вибухонебезпечних явищ у відомому Всесвіті. Фото: SciTechDaily

Перша стаття була присвячена ймовірності виникнення спалаху від гамма-сплеску. Другий матеріал виявився більш «приземленим» і пояснює загадковий спалах раціональніше це відбите світло від космічного сміття.

Теорія про гамма-спалах

Гамма-сплески ­ одне з найбільш вибухонебезпечних явищ у відомому Всесвіті. Вони можуть походити від різних джерел. Спалахи їхнього випромінювання швидкоплинні фіксуються від мілісекунд до хвилини. Але, враховуючи обшири нічного неба та короткочасність спалахів, їх легко пропустити, якщо телескоп не дивиться у потрібне місце у потрібний час.

Команда у 2017 році була схвильована потужністю виявленого спалаху. Причому на відстані 13,4 мільярда світлових років від Сонячної системи у найстарішому об’єкті космосу.

GN-z11
Галактика GN-z11, де був зафіксований спалах. Фото: Wikipedia

«Ми гадали, що виявили щось справді дивне та захопливе. Спочатку вирішили, що вловили найпотужніший гамма-спалах в історії», пояснює астрофізик Чарльз Стейнхардт із Копенгагенського університету в Данії.

Альтернативне пояснення

За словами Чарльза Стейнхардта, провідного автора статті, спалах міг бути відбитим світлом від металевого сміття на орбіті Землі. Найімовірніше, так званий гамма-сплеск виявився відображенням сонячного світла від уламка верхнього ступеня розгінного блоку «Бриз-М» у складі російської ракети-носія «Протон-М».

Щоб ідентифікувати російську ракету серед 23 тисяч уламків космічного сміття розміром більше ніж м’яч для бейсболу, була проведена титанічна робота. Команда під керівництвом Михайла Михаловського, астрофізика з Університету Адама Міцкевича у Познані (Польща), вивчила орбіти космічного сміття та супутників на орбіті. З’ясувалося, що в день, коли було здійснено перші спостереження з вершини гавайського вулкана Мауна-Кеа, лише один російський ракетний ступінь «Бриз-М» був досить близько, щоб перешкодити спостереженням.

Космічне сміття стає серйозною перешкодою спостереження за космосом. Проблеми також створюють супутники зв’язку проєкту SpaceX Starlink, які заважають вивченню Всесвіту своїм відбитим світлом. Однак компанія Ілона Маска запевняє, що наступні супутники Starlink оснащуватимуться «сонцезахисним козирком».