TESS виявив гамма-сплеск

Космічний телескоп TESS призначений для виявлення екзопланет з допомогою транзитного методу. Але, як це часто буває в астрономії, апарат почав використовуватися для вирішення додаткових завдань та зумів зробити низку незапланованих відкриттів. Наприклад, поспостерігав за кометою Віртанена і помітив спалах на Проксимі Центавра. Нещодавно цей список поповнився ще одним пунктом – TESS вдалося вперше виявити гамма-сплеск.

Гамма-сплеск в уяві художника. Джерело: universetoday.com

Гамма-сплески є найяскравішими електромагнітними подіями у Всесвіті. Усього за кілька секунд вони можуть виготовити стільки ж енергії, скільки Сонце за весь час свого життя. Астрономи пов’язують гамма-сплески з такими подіями як колапси масивних світил, а також злиття надкомпактних об’єктів.

Виявлений TESS гамма-сплеск спостерігався 16 жовтня 2020 року. Він отримав позначення GRB 191016A. Його максимальна зоряна величина становила 15,1. Це приблизно в 10 000 разів менше, ніж найслабкіші зорі, які можна побачити на небі неозброєним оком. На перший погляд, спалах здається тьмяним, але поки не взяти до уваги відстань. За розрахунками астрономів, світла від GRB 191016A знадобилося 11,7 млрд років, щоб дістатися Землі.

Зафіксований TESS гамма-сплеск. Джерело: The Astrophysical Journal

До вищесказаного варто додати, що більшість гамма-сплесків, що реєструються, ще менш яскраві. У середньому вони в 160 тисяч разів тьмяніші за найтьмяніші зорі, видимі неозброєним оком на нічному небі.