Астрофізик оцінив частку несправних супутників Starlink

Минулого року компанія SpaceX розпочала розгортання супутникового сузір’я Starlink, призначеного для надання широкосмугового доступу до Інтернету. Станом на кінець жовтня 2020 р. вже запущено 895 супутників — 60 тестових (46 з них уже зведено з орбіти) та 833 робочих.

Супутники Starlink у виставі художника. Джерело: SpaceX

З огляду на величезну кількість виведених на орбіту апаратів немає нічого дивного в тому, що деякі з них зламалися. Як приклад можна навести останній запуск. Один із супутників із бортовим номером Starlink 1819 припинив функціонувати невдовзі після розгортання. Вже за тиждень він згорів у атмосфері. Відомо і про інші випадки відмов. Але компанія SpaceX поки не назвала загальну кількість апаратів, що вийшли з ладу.

Астрофізик Джонатан Макдауелл (Jonathan McDowell), відомий серед любителів космонавтики завдяки своїм працям із ведення статистики космічних запусків та відстеження супутників, спробував знайти відповідь на це питання. Для цього він провів аналіз орбітальної поведінки апаратів Starlink, намагаючись зрозуміти, які працюють, а які перестали функціонувати.

60 супутників Starlink, які були виведені в космос ракетою Falcon 9. Джерело: SpaceX

У результаті дослідження Макдавелла показало, що приблизно 3% від усіх запущених супутників Starlink вже вийшли з ладу. У принципі, за мірками космічної промисловості, це цілком прийнятний показник. Основна проблема полягає у розмірі сузір’я, що означає, що кількість його неробочих компонентів продовжуватиме збільшуватися.

Звичайно, апарати Starlink знаходяться на досить низьких орбітах. За словами представників SpaceX, навіть у разі повного виходу з ладу вони все одно згорять в атмосфері не пізніше ніж через п’ять років після запуску. І, тим щонайменше, у міру продовження розгортання системи неробочі супутники створюватимуть дедалі більше навантаження на низькі навколоземні орбіти, значно збільшуючи ризики зіткнення.

Цікаво, що відсоток відмов у тестової версії Starlink виявився помітно вищим, ніж у робочих апаратів. За даними Макдауелла, як мінімум 8 з 14 супутників першої серії, що залишаються на орбіті, вже вийшли з ладу.

За матеріалами: https://www.universetoday.com