Десять найбільш очікуваних космічних подій 2023 року

Минулий 2022-й рік подарував нам масу досить захопливих подій у космічній сфері — від тарана астероїда у прямому ефірі до довгоочікуваного польоту корабля Orion. Але життя не стоїть на місці. 2023 рік теж буде наповнений великою кількістю цікавих космічних подій. Тож саме час поговорити про те, що на нас чекає вже в найближчому майбутньому.

Орбітальний політ Starship

У нашому списку найбільш очікуваних космічних подій 2022 року перший орбітальний політ Starship займав одну з верхніх позицій. Але рік минув, а корабель так нікуди й не полетів. Частково це пов’язано з необхідністю подолання бюрократичних процедур, потрібних для отримання дозволу на пуск. Частково — з рішенням SpaceX внести істотні зміни в конструкцію корабля та прискорювача Super Heavy. Через це прототипи, які спочатку мали взяти участь у тесті, вже точно залишаться на Землі.

Пропалення прототипу космічного корабля Starliner. Джерело: SpaceX

У зв’язку з цим можна поставити логічне питання: чи не повториться нинішнього року ситуація минулого? Звичайно, враховуючи складність і амбітність проєкту, ми не можемо дати стовідсоткову гарантію польоту. Але все-таки логічно було би припустити, що SpaceX здійснить пуск десь протягом 2023 року. Від того, як швидко Starship буде введено в експлуатацію, безпосередньо залежить майбутнє компанії. А для того, щоб цього досягти, його необхідно якнайшвидше перевірити в умовах реального польоту, що дозволить оцінити ефективність прийнятих рішень і внести необхідні доопрацювання в конструкцію. Тож шанси на те, що у 2023 році ми нарешті побачимо Starship «у справі», дуже й дуже високі.

Перший приватний вихід у відкритий космос

Введення в експлуатацію космічного корабля Crew Dragon дало можливість організувати перші в історії приватні пілотовані місії. Першопрохідцем став мільярдер Джаред Айзекман. У вересні 2021 року він разом із трьома іншими членами екіпажу здійснив триденний орбітальний політ.

Концепт місії Polaris Dawn. Джерело: Polaris

Айзекман вирішив не зупинятися на досягнутому та анонсував Polaris — першу в історію приватну пілотовану дослідницьку програму, в межах якої планується здійснити щонайменше три пілотовані польоти в космос.

Перша місія за програмою отримала назву Polaris Dawn. У її межах Crew Dragon відправить чотирьох приватних астронавтів на більшу відстань від нашої планети, ніж будь-яка інша місія за останні 50 років. Його орбіта буде настільки високою, що корабель навіть перетне ділянки радіаційних поясів Землі. Основною метою місії заявлено вивчення впливу підвищеного рівня радіації на здоров’я астронавтів.

Крім того, в межах польоту відбудеться перший в історії приватний вихід у відкритий космос. Операція буде виконана на висоті 500 км, що можна порівняти з висотою орбіти телескопа Hubble. Також плануються випробування лазерної системи зв’язку, що розробляється SpaceX. На даний момент запуск місії Polaris Dawn запланований на березень 2023 року.

Запуск зонда JUICE

2023-й має стати великим роком для Європейського космічного агентства. Навесні воно запустить JUICE — найдорожчу та найамбітнішу міжпланетну місію у своїй історії.

Апарат JUICE в уявні художника. Джерело: Spacecraft: ESA/ATG medialab; Jupiter: NASA/ESA/J. Nichols (University of Leicester); Ganymede: NASA/JPL; Io: NASA/JPL/University of Arizona; Callisto and Europa: NASA/JPL/DLR

Основною метою JUICE стануть три найбільші крижані місяці Юпітера — Європа, Ганімед і Каллісто. На думку вчених, під їхньою поверхнею сховані океани рідкої води. JUICE повинен вивчити ці світи та оцінити їхню потенційну придатність для життя.

Запуск JUICE запланований на квітень 2023 року. Оскільки потужності ракети-носія Ariane 5 недостатньо для того, щоб відправити зонд безпосередньо до Юпітера, для прискорення йому потрібно буде виконати низку гравітаційних маневрів в околицях Землі та Венери.

JUICE досягне системи Юпітера в липні 2031 року. Загалом апарат повинен буде виконати два близькі прольоти Європи, 12 прольотів Каллісто та 12 — Ганімеда. У грудні 2034 року він вийде на постійну 500-кілометрову орбіту навколо Ганімеда. Програма польоту передбачає вивчення супутника до кінця 2035 року, після чого JUICE впаде на його крижану поверхню.

Перший пілотований політ Starliner

У травні 2022 року компанії Boeing вдалося провести повторне безпілотне випробування космічного корабля CST-100 Startliner. Не обійшлося без деяких шорсткостей, але загалом NASA визнала політ успішним. Це дало можливість розпочати підготовку до першої пілотованої місії.

Atlas V с кораблем Starliner
Ракета Atlas V із кораблем Starliner на стартовому майданчику. Джерело: Joshua Conti

На даний момент політ Starliner з екіпажем запланований на квітень 2023 року. Він повинен буде доставити на МКС двох астронавтів NASA — Баррі Вілмора та Саніту Вільямс. Корабель проведе вісім днів у складі орбітального комплексу, після чого повернеться на Землю. Успішне виконання польоту відкриє дорогу до початку регулярного використання Starliner у місіях з ротації екіпажів МКС.

Місія Rocket Lab до Венери

2023-й стане важливим роком і для Rocket Lab. По-перше, компанія збирається повторити спробу повернення ступеня ракети Electron за допомогою вертольота. А по-друге, вона планує запустити першу в історію приватну місію до Венери. Її метою стане вивчення верхніх шарів венеріанської атмосфери з метою пошуків ознак її населеності.

Венеріанська місія Rocket Lab (концепт). Джерело: Rocket Lab

Запуск автоматичного розвідника заплановано на травень 2023 року. Якщо все пройде добре, він досягне Венери у жовтні того ж року. Зонд увійде в атмосферу та вивчить її склад у діапазоні висот між 60 та 45 км. Посадка на поверхню планети не передбчена.

Перша приватна посадка на Місяць

У квітні 2023 року апарат «Хакуто-R», побудований японською компанією iSpace, спробує здійснити висадку на Місяць в районі кратера Атлас. У разі успіху він стане першим в історії приватним апаратом, якому вдалося вирішити це завдання. Також не слід забувати, що на його борту знаходиться перший арабський ровер «Рашид».

Снимок Земли с японского аппарата "Хакуто-R"
Знімок Землі з японського апарата «Хакутo-R». Джерело: iSpace

Але навіть якщо «Хакутo-R» і зазнає невдачі, ми побачимо ще мінімум дві спроби «приватників» сісти на Місяць. Вони будуть здійснені зондами, побудованими компаніями Astrobotic та Intuitive Machines. Їхній запуск запланований на перший квартал 2023 року. А вже влітку очікується реалізація місії «Чандраян-3», у межах якої Індія знову спробує висадити на Місяць свій ровер.

Доставлення зразків астероїда Бенну на Землю

Одна з найбільш очікуваних космічних подій року відбудеться 24 вересня. Якщо все пройде добре, цього дня на території полігону в штаті Юта здійснить посадку капсула зонда OSIRIS-REx. В ній містяться зразки ґрунту астероїда Бенну.

Апарат OSIRIS-REx (концепт). Джерело: NASA

Вчені з нетерпінням чекають на можливість провести їх аналіз і порівняти зі зразками астероїда Рюгу, раніше доставленими на Землю японським зондом «Хаябуса-2». Що стосується основного апарата OSIRIS-REx, то після скидання капсули він розпочне розширену місію, кульмінацією якої має стати проліт астероїда Апофіс у 2029 році.

Запуск апарата Psyche

Спочатку запуск місії Psyche був запланований на осінь 2022 року. Однак через неготовність наземного симулятора апарата він був перенесений на один рік. Це породило низку проблем. Так, NASA довелося відмовитися від попутного навантаження у вигляді двох зондів Janus. Для них просто не залишилося цілей, яких можна було б досягти під час нового балістичного вікна.

Апарат Psyche в уяві художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ASU

Проте краще пізно, ніж ніколи. Psyche буде запущений у жовтні 2023 року за допомогою ракети Falcon Heavy. У 2026 році апарат здійснить гравітаційний маневр в околицях Марсу, що забезпечить його прибуття до металевого астероїда Психея у серпні 2029 року — на 3,5 роки пізніше, ніж передбачав початковий план польоту.

Основна мета місії полягає у встановленні походження Психеї. Ймовірно, вона є уламком загиблої протопланети. Але наскільки вірна ця здогадка — стане зрозумілим лише після того, як Psyche розпочне вивчення цього дуже незвичайного тіла.

Дебюти нових ракет

2023-й рік у космонавтиці проходитиме під знаком поступової зміни поколінь. На заміну давно перебуваючим у строю та перевіреним важким носіям Atlas V і Ariane 5 мають прийти нові ракети — Vulcan і Ariane 6. Дебютний політ Vulcan запланований на перший квартал 2023-го. Перший політ Ariane 6 наразі призначений на кінець року. Також 2023-го може відбутися випробувальний пуск ракети New Glenn, яку створює компанія Blue Origin. Втім, зі значною долею ймовірності, він буде перенесений на 2024 рік.

Ракета Vulcan (концепт). Джерело: ILA

Багато цікавого відбуватиметься і на ринку малих носіїв. Однією з найочікуваніших подій у цій сфері є перший пуск ракети Terran 1. Вона практично повністю надрукована на 3D-принтері. Компанія Relativity Space, яка її створила, стверджує, що подібна інновація дозволяє радикально прискорити процес будівництва носіїв, що, своєю чергою, значно знижує їхню вартість.

Перший ступінь ракети Terran 1 на мисі Канаверал. Джерело: Relativity Space

На кінець 2023 року також заплановані перші орбітальні запуски європейських стартапів Skyrora, RAF, Orbital Express та Isar Aerospace. Звичайно, оскільки ракетобудування є, м’яко кажучи, не найпростішим заняттям, немає гарантії, що ці компанії зможуть вкластися в анонсовані терміни та запуски не будуть перенесені на наступний рік. Втім, як знати? Можливо, комусь із них справді вдасться підкорити небо вже 2023 року.

Зустріч з Іо

Наприкінці 2023 року на нас чекатиме ще одна дуже цікава подія. 30 грудня зонд Juno здійснить близький проліт Іо.

Інфрачервоний портрет Іо. Яскраві області відповідають місцям вивержень вулканів. Джерело: NASA / JPL-Caltech

Іо — це супутник Юпітера, відомий своєю вулканічною активністю, що ніколи не припиняється. На його поверхні розташовані сотні вулканів, які постійно вивергаються та перекроюють його «обличчя». Востаннє ми бачили Іо зблизька понад два десятиліття тому, коли його відвідав апарат Galileo. Тому не дивно, що вчені з нетерпінням чекають на майбутній візит Juno і збираються отримати максимум можливого з майбутньої зустрічі.

Варто зазначити, що інженери використають гравітацію Іо для зміни орбіти Juno. Це дасть змогу апарату здійснити ще один проліт супутника, запланований на лютий 2024 року.