Juno досліджуватиме вулканічний супутник

Апарат Juno отримав команду змінити свою траєкторію таким чином, щоб у наступні півтора року отримати можливість вивчати супутник Юпітера Іо. Він відомий як тіло з найінтенсивнішою в Сонячній системі вулканічною діяльністю.

Зображення Іо, отримане Juno раніше
Зображення Іо, отримане Juno раніше. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/ASI/INAF/JIRAM

Нова траєкторія для Juno

Зонд Juno, який працює у системі Юпітера з 2016 року, продовжує вивчати його супутники. 15 грудня вчені передали на нього команду, яка переведе його на нову орбіту. На ній апарат отримає можливість вивчати Іо під час близьких прольотів.

Раніше Juno вже вивчав два інші з чотирьох великих супутників Юпітера — Ганімед та Європу. У першому випадку він спричинив справжній шквал наукових робіт щодо найбільшого супутника Сонячної системи. У другому, який стався восени 2022 року, оброблення даних ще триває, але люди вже встигли помилуватися першими 3D-зображеннями цього крижаного світу.

Раніше Juno вже спостерігав Іо. Щоправда, відбувалося це з відстані 80 тис. км. Нинішня програма передбачає 9 прольотів, 2 з яких відбуватимуться на відстані менш ніж 1500 км. Це достатньо близько, хоча максимальне зближення з Європою складало всього 130 км.

Чим відомий супутник Іо?

З чотирьох найбільших супутників Юпітера, які відкрив ще Галілей, Іо обертається найближче до його поверхні. На відміну від Ганімеда та Європи, він не вкритий шаром криги, під якою ховається океан рідкої води.

Іо перебуває настільки близько до гігантської планети, що її припливні сили деформують кору і викликають появу вулканів. Поверхня супутника вкрита потоками лави. З неї у небо б’ють численні гейзери, які здіймаються на десятки кілометрів.

Вчені дуже хочуть роздивитися все це як слід. Хоча детальне дослідження Іо, як і решти супутників, проводитиме вже наступний апарат — Jupiter Icy Moons Explorer (Juice). Його запуск запланований на квітень 2023 року.