Prada вдягне астронавтів, а комета Нішімури втратила хвіст: дайджест найцікавіших космічних новин за тиждень

Добірка найцікавіших космічних новин за минулий тиждень: китайські космонавти розвели вогонь на орбітальній станції, у США виписали перший штраф за космічне сміття, а ми розповідаємо про те, як заробити на супутниках.

Prada допоможе розробляти місячні скафандри

Компанія Axiom Space і модний дім Prada оголосили про початок співробітництва в області розробки космічного скафандру для програми Artemis. Астронавти мають розпочати використовувати їх з третьої місії.

Місячні скафандри. Джерело: Axiom Space

Хоч Prada у першу чергу й асоціюється з високою модою, вона має досить багатий досвід зі створення технологічно просунутих речей і роботи з композитними матеріалами. Саме тому Axiom Space і звернулася до неї по допомогу. Очікується, що модельєри зможуть розробити дизайн скафандра, що захистить астронавта місій Artemis від усіх негативних факторів зовнішнього середовища, включно з пилом, не обмежуючи при цьому рухливості. Крім того, сам костюм має вийти дуже легким.

Гра з вогнем на китайській орбітальній станції

Два тайконавти на борту китайської космічної станції «Тяньгун» здійснили експеримент, що здається на перший погляд абсолютно позбавленим сенсу. Вони запалили свічку сірником під час прямого ефіру.

На нашій планеті запалювання сірника є простою задачею, але в невагомості ця процедура набагато складніше і несе серйозні ризики. Мета небезпечного експерименту полягала в тому, щоб допомогти дослідникам краще зрозуміти, як поводиться вогонь в умовах мікрогравітації. На Землі під час запалювання свічки гаряче повітря піднімається, створюючи характерну форму полум’я. Однак у космосі цей процес відбувається інакше: полум’я розсіюється в усі боки, утворюючи своєрідну сферу, що й було продемонстровано в ході досліду.

Комета Нишимуры потеряла хвост

Комета Нішімури (C/2023 P1 Nishimura), яка нещодавно пережила зближення з Сонцем, зіткнулася з корональним викидом маси. Як показали світлини, зроблені космічним апаратом STEREO-A, ця подія призвела до відриву її хвоста.

Відео, зняте апаратом STEREO-A. Хвіст комети Нішімури зникає після того, як по ній вдарила масивна хвиля плазми, виверженої Сонцем. Джерело: NASA/NRL

За словами астрофізика Карла Баттемса, цей ефект є тимчасовим і абсолютно безпечним для самої комети. Після від’єднання хвіст почне швидко «відростати».

Найбільший у світі радіотелескоп пошукав інопланетян біля зірки Барнарда

Китайські астрономи використали 500-метровий радіотелескоп FAST для сканування зірки Барнарда, розташованої на відстані всього шести світлових років від Сонця. Під час дослідження вчені зосередили свою увагу на вузькосмуговому випромінюванні, яке можна було би виявити, якби інопланетна цивілізація спрямовувала радіосигнали до нас.

Поверхня екзопланети системи зірки Барнарда в уяві художника. Джерело: ESO/M. Kornmesser

На жаль, сканування не надало жодних доказів існування інопланетної цивілізації в цій системі. Однак воно стало серйозною перевіркою можливостей FAST. Майбутні дослідження, спрямовані на сусідні зірки з підтвердженими планетами у придатних для життя зонах, можуть мати більше шансів на успіх і принести нам важливі відкриття у сфері пошуків розумного життя в космосі.

NASA показала момент скидання капсули OSIRIS-REx

NASA опублікувала відеозапис, зроблений навігаційною камерою зонда OSIRIS-REx. Він демонструє момент відділення капсули зі зразками речовини астероїда Бенну (101955 Bennu). Ця подія сталася, коли космічний апарат перебував на відстані 102 тис. км від Землі.

Відділення капсули зі зразками речовини астероїда Бенну від апарата OSIRIS-REx. Джерело: NASA/Goddard/University of Arizona/Lockheed Martin

У верхній частині кадра видно Сонце, а біля лівого краю світлини — тонкий земний серп. Послідовність знімків була оброблена для видалення більшої частини розсіяного сонячного світла, отримання більш детальних зображень капсули та хмари частинок, що утворились у момент її відстрілу, а також для запобігання перенасиченню світлом Землі.

Фото тижня: осінні барви туманності «Душа»

Нова фотографія, зроблена космічним телескопом Hubble, розкриває красу космосу, дозволяючи нам захоплюватися неймовірною майстерністю природи у створенні чарівних об’єктів. На ньому можна побачити невелику область туманності Westerhout 5, також відомої як туманність «Душа». Вона розташована від нас на відстані близько 7000 світлових років. На зображенні, залитому яскраво-червоним світлом, можна побачити безліч цікавих об’єктів. Наприклад, вільно левітуючу кулю, що випаровується (frEGG) — маленьку темну область у формі пуголовка вище та лівіше центру.

Ділянка туманності Westerhout 5. Джерело: ESA/Hubble

Интересная цифра: 150 тысяч долларов

150 тисяч доларів. Саме такою є сума першого в історії штрафу за неприбране космічне сміття. Він був виписаний Федеральною комісією зв’язку (FCC) компанії Dish Network за те, що вона не змогла відвести свій апарат EchoStar-7 на орбіту поховання.

Космічне сміття в уяві художника. Джерело: Spacejunk3D, LLC

Супутник EchoStar-7 був запущений 2002 року та перебував на геостаціонарній орбіті на відстані близько 35 тис. км. від Землі. Dish Network мала пересунути апарат на 300 км вище, але після його деактивації у 2022-му він втратив паливо і зміг піднятися лише на 122 км. Неможливість здійснити узгоджений маневр фактично стала порушенням компанією умов ліцензії FCC, що призвело до першого в історії штрафу за неприбране космічний сміття.

Що почитати на вихідних

4 жовтня людство відзначило чергову річницю початку космічної ери. Попри те, що від дня запуску першого супутника минуло вже 66 років, клуб держав і організацій, здатних самостійно виводити вантажі на орбіту, все ще дуже невеликий. У нашій новій статті ми перерахували їх усіх.

Також ми розповідаємо про те, як компанії та держави заробляють на космосі. Наш перший матеріал присвячений супутникам — саме вони забезпечували космічному бізнесу прибуток протягом останніх десятиліть. У другому матеріалі ми розповідаємо про перспективні сфери, які вже в недалекому майбутньому можуть стати ще більш прибутковими.

Читайте у попередньому дайджесті: NASA дістала зразки астероїда Бенну з контейнера OSIRIS-REx, а ракетний двигун для польоту на Місяць успішно пройшов випробування