США виписали перший в історії штраф за космічне сміття

Космічне сміття на низькій навколоземній орбіті стає дедалі серйознішою проблемою. Старі частини ракет і виведені з експлуатації супутники обертаються навколо нашої планети на величезній швидкості, створюючи загрозу не лише для справних апаратів, що надають критичні послуги, а й для астронавтів на борту Міжнародної космічної станції та власної орбітальної станції Китаю «Тяньгун».

Космічне сміття в уявленні художника. Джерело: Spacejunk3D, LLC

Ситуація погіршується, коли космічне сміття врізається одне в одне, внаслідок чого розбивається на менші уламки. Поки людство продовжує шукати ефективні способи видалення сміття з низької навколоземної орбіти, уряд США почав роздавати штрафи компаніям, які не беруть на себе належної відповідальності за залишене на орбіті обладнання.

Першою такий штраф від Федеральної комісії зв’язку (FCC) отримала компанія Dish Network на 150 тис. доларів за те, що вона не змогла безпечно змістити свій несправний супутник далі від тих, які ще активно працюють. Dish Network визнала відповідальність за стан свого апарата EchoStar-7 і погодилася з планом дотримання вимог FCC.

EchoStar-7

Супутник EchoStar-7 був запущений 2002 року і перебував на геостаціонарній орбіті на відстані близько 35 тис. км від Землі. Dish Network мала пересунути супутник на 300 км вище, але після його деактивації 2022 року він втратив паливо і зміг піднятися лише на 122 км. Неможливість здійснити узгоджений маневр призвела до того, що Dish Network порушила умови своєї ліцензії FCC, що призвело до штрафу.

«Оскільки супутникові операції стають дедалі поширенішими, а космічна економіка прискорюється, ми маємо бути впевнені, що оператори дотримуються своїх зобов’язань», — пояснив керівник бюро FCC із правозастосування Лойан Егал.

Егал описав результат як проривне врегулювання, яке дає чітко зрозуміти, що FCC має сильні правоохоронні повноваження і можливості для забезпечення дотримання своїх життєво важливих правил щодо космічного сміття.

Поки що зарано говорити про те, чи буде штраф FCC першим із багатьох, і чи матиме він якийсь реальний вплив на тих, хто залишає сміття на орбіті. Якщо загроза штрафів переконає супутникових операторів скласти кращі плани щодо того, що станеться з їхнім обладнанням після його виведення з експлуатації, то це убезпечить наше майбутнє. Втім, більш нагальною проблемою залишається очищення тієї накопиченої маси сміття, яка вже перебуває на орбіті.

Раніше ми повідомляли про те, що сміття на Місяці немає кому прибирати.

За матеріалами FCC.