Китай запланував масштабний видобуток ресурсів у космосі, а МКС переходить на новий рівень швидкісного зв‘язку: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: Пекін успішно запустив із морської платформи комерційну ракету; індійський місяцехід перевели у сплячий режим, а ми розповідаємо, чому NASA не вводила тринадцятий знак зодіаку.

«Справжнє питання не в тому, чи думають машини, а в тому, чи думають люди. Таємниця, яка оточує машину, що думає, вже оточує людину, яка думає».

― Б. Ф. Скіннер. Непередбачені витрати на підкріплення. Теоретичний аналіз

Як китайці використовуватимуть ресурси Сонячної системи

Китайський вчений Ван Вей представив нарис дорожньої карти використання ресурсів Сонячної системи до 2100 року. Вона містить проєкти видобування водяного льоду на південному полюсі Місяця та створення транспортних вузлів у точках Лагранжа. Програма розділена на етапи, що мають бути завершеними у 2035, 2050, 2075 та 2100 роках.

Початися все має з видобування криги на південному місячному полюсі. Потім її розкладуть на водень і кисень, щоб використати для польотів до інших планет. Пізніше у процесі їхнього освоєння будуть створені проміжні хаби у точках Лагранжа: L₁ системи Земля-Місяць, L₁ та L₂ — системи Сонце-Земля та L₁ системи Сонце-Юпітер. Надалі проєкт має вирости до ще більших масштабів. Він міститиме видобувну інфраструктуру, заправні станції та сировинні склади. Для його реалізації доведеться розробити низку проривних технологій, у тому числі дешеву технологію доправлення ресурсів на Землю.

Індійський місяцехід завершив свою подорож

Індійська організація космічних досліджень (ISRO) повідомила про завершення основної наукової програми місяцехода «Праг’ян», який був переведений у режим гібернації. Він прибув на Місяць 23 серпня на борту посадкової платформи місії «Чандраян-3». Через кілька годин після посадки він виїхав на місячну поверхню. У наступні дні 26-кілограмовий апарат проїхав близько сотні метрів, зробив низку знімків, а також провів дослідження хімічного складу реголіту. У ньому було знайдено алюміній, залізо, кальцій, хром, титан, марганець, кисень і кремній, а також сірку.

Наближення місячної ночі ознаменувало завершення наукової програми місії. «Праг’ян» не має радіоізотопних обігрівальних елементів і з великою ймовірністю не переживе двотижневу ночівлю за температур, що опускаються нижче -120 °C. Проте інженери ISRO вжили всіх можливих заходів, щоб збільшити шанси на виживання місяцехода. Його акумулятор був повністю заряджений, приймач радіосигналів увімкнений, а сам апарат орієнтований так, щоб Сонце під час сходу освітило його сонячну батарею. Чи спрацює цей план, стане зрозуміло 22 вересня, коли в місці посадки знову настане день.

Японія запустила рентгенівську обсерваторію та нову місячну місію

Японське агентство аерокосмічних досліджень (JAXA) здійснило успішний пуск ракети H-IIA. Вона вивела на орбіту рентгенівський телескоп XRISM, а також супутній вантаж у вигляді апарата SLIM (Smart Lander for Investigating Moon), який спробує здійснити посадку на Місяць.

Маса XRISM становить 2,3 тонни. Його наукова начинка представлена двома інструментами, призначеними для ведення спостережень у м’якому рентгенівському діапазоні. Одним із основних завдань апарата стане вивчення гарячого газу, який заповнює галактичні скупчення. Це дасть змогу визначити їхню масу, що, своєю чергою, розповість про те, як відбувалися формування та еволюція Всесвіту.

На відміну від XRISM, 590-кілограмовий апарат SLIM не залишиться в околицях Землі. Він виконає серію маневрів, які дадуть йому змогу поступово збільшити апогей своєї орбіти та попрямувати в міжпланетний простір. Там він буде «підхоплений» місячною гравітацією. Така стратегія дає змогу заощадити багато палива. Її основним мінусом є тривалий термін реалізації. Щоб дістатися нашого природного супутника, японському зонду знадобиться майже чотири місяці. Основне завдання SLIM полягає в тестуванні технології точної посадки на Місяць.

МКС переходить на новий рівень зв’язку на швидкості 1 Гбіт/с

На борту Міжнародної космічної станції (МКС) відбуваються революційні дослідження, що відкривають нові горизонти для міжпланетних подорожей, забезпечуючи людству можливість жити та працювати в космосі. Одним із сенсаційних досягнень стало вперше встановлене широкосмугове інтернет-з’єднання зі швидкістю 600 Мбіт/с — це у 10 разів перевищує середню світову швидкість інтернету. Вже існуюча на станції система має демонстраційний ретранслятор лазерного зв’язку (LCRD) і незабаром отримає модернізацію, що включатиме інтегрований термінал модема та підсилювач для низькоорбітального користувача LCRD (ILLUMA-T). Після завершення модернізації вона стане першою двосторонньою лазерною ретрансляційною системою, яка забезпечить МКС гігабітним інтернет-з’єднанням.

Подібні системи використовують інфрачервоне світло, що дозволяє передавати дані з неймовірною швидкістю. Спосіб надає багато переваг лазерним ретрансляторам для місій на низьких навколоземних орбітах. Це також дозволить місіям за межами низьких орбіт надсилати на Землю більше зображень і відео за один сеанс. Завдяки своїй легкості й ефективності лазерні системи споживають менше енергії у порівнянні з радіозв’язком.

Китайська компанія запустила ракету з морської платформи

Китайська компанія Galactic Energy успішно здійснила перший морський старт своєї ракети Ceres-1 з плавучої платформи поблизу острова Хайнань. Вона успішно вивела на орбіту заввишки 800 км чотири супутники мережі «Тяньці». Це був перший старт цього носія, при якому корисне навантаження вивели на орбіту, вищу за 500 км. «Тяньці» являє собою інтернет речей — мережу, в якій пристрої можуть обмінюватися даними автоматично. Це черговий успіх китайського приватного космосу.

Ceres-1 є твердопаливною ракетою зі злітною масою 33 тонни. Її довжина складає близько 20 м, а діаметр — 1,4 м. Вона здатна виводити вантажі масою до 400 кг на низьку навколоземну орбіту або 300 кг на сонячно-синхронну орбіту заввишки 500 км.

Купол Надзвичайно Великого телескопа на тлі Сонця. Джерело: E. Garcés/ESO. Ack.: N. Dubost

Знімок демонструє схід Сонця позаду Надзвичайно Великого телескопа (ELT) Європейської Південної обсерваторії, що споруджується на вершині гори Серро Армазонес. Ми можемо побачити будівельні крани та каркас купола обсерваторії на тлі сонячного диска.

Після завершення будівництва висота купола ELT складе 80 м, а маса — 6100 тонн. Він зможе повертатися на 360° за допомогою рейкових візків. Усередині купола буде розміщено 39-метрове головне дзеркало ELT, що складатиметься з 798 індивідуальних шестикутних сегментів загальною площею 978 м² і масою 132 тонни. Воно має керуватися в режимі реального часу системою високоточних датчиків, що забезпечать постійне оптичне юстування. Завдяки цьому обсерваторія зможе збирати в 100 млн разів більше світла, ніж людське око, та в 13 разів більше, ніж найбільші чинні оптичні телескопи.

Цікава цифра: 5500 підтверджених екзопланет

Джерело: NASA/JPL-Caltech

NASA повідомила про подолання знаменної межі. Кількість підтверджених екзопланет, інформація про які міститься в базі даних організації, перевищила позначку 5500.

Перша екзопланета біля «нормальної» зорі була знайдена 1995 року. Нею став гарячий юпітер 51 b Пегаса, розташований на відстані 50 світлових років від Сонячної системи. Спочатку кількість виявлених екзопланет зростала не дуже швидкими темпами. Все змінилося після запуску спеціалізованих космічних апаратів, призначених для полювання за планетоподібними тілами. Найуспішнішим із них став телескоп Kepler. Йому вдалося підтвердити існування понад 2700 екзопланет. Запущений йому на зміну космічний телескоп TESS наразі знайшов 320 об’єктів. Позначка в 5500 підтверджених екзопланет була подолана 31 серпня, коли NASA повідомила про виявлення шести нових позасонячних світів.

У вересні цього року ми відзначаємо 46-ту річницю з дня запуску зонда Voyager 1. Він увійшов в історію як перший і найшвидший космічний апарат, що вийшов у міжзоряний простір, а також як найвіддаленіший від Землі об’єкт, зроблений руками людини. На той випадок, якщо в далекому майбутньому його знайдуть представники будь-якої інопланетної цивілізації, на його борту є послання. Але мало хто знає, що в це послання потрапив і відомий уродженець України.

Українськими новинними агенціями та соціальними мережами несеться сенсаційна новина: NASA запровадила тринадцяте зодіакальне сузір’я — Змієносець. У зв’язку з цим у більшості людей змінився знак. Пояснюємо, що не так із цією новиною та чому NASA не вводила тринадцятий знак зодіаку.

Читайте у попередньому дайджесті: Індія готова запустити нову дослідницьку місію, а астрономам вдалося відзняти космічне бомбардування Юпітера: дайджест новин