Фото дня: вогняне гало навколо Надзвичайно Великого телескопа

Представлений знімок нагадує вступну сцену з «Короля Лева». Але в реальності він був зроблений не в африканській савані, а в чилійській пустелі Атакама.

Сонце на тлі купола Надзвичайно Великого телескопа. Джерело: E. Garcés/ESO. Ack.: N. Dubost

Знімок демонструє схід Сонця на тлі Надзвичайно Великого телескопа (ELT), що споруджується на вершині гори Серро Армазонес. Ми можемо побачити будівельні крани та каркас купола обсерваторії на тлі сонячного диска.

Після завершення будівництва, висота купола ELT становитиме 80 метрів, а маси — 6100 тонн. Він зможе повертатися на 360 градусів за допомогою рейкових візків. Усередині купола буде розміщено 39-метрове головне дзеркало ELT, що складається з 798 індивідуальних шестикутних сегментів загальною площею 978 м² і масою 132 тонни. Воно має управлятися в режимі реального часу системою високоточних датчиків, що забезпечують постійне оптичне юстування. Завдяки цьому обсерваторія зможе збирати в 100 млн разів більше світла, ніж людське око, та в 13 разів більше, ніж найбільші чинні оптичні телескопи.

ELT повинен буде дати відповіді на деякі з невирішених питань про наш Всесвіт. Наприклад, як утворилися перші зорі та галактики. Також він зможе робити прямі знімки позасонячних планет. Наразі планується, що нова обсерваторія побачить своє «перше світло» у 2028 році.

Знімок купола був зроблений 29 серпня з території гори Серро Параналь, що знаходиться за 23 км від місця будівництва ELT. Оскільки щодня місце сходу Сонця зміщується, подібне фото можна зробити лише двічі на рік. Також можна звернути увагу на темні ділянки на Сонці. Це плями. Вони є наочною ознакою того, що наше світило наближається до чергового максимуму своєї активності. Що більше плям на Сонці, то вища його активність — і навпаки.