Під куполом майбутнього (фото)

Європейська Південна обсерваторія опублікувала кілька знімків, зроблених посеред гігантського будівництва на вершині чилійської гори Серро-Армазонес. Вони показують прогрес, досягнутий у справі будівництва Надзвичайно великого телескопа (ELT).

Місце будівництва ELT станом на серпень 2023 року. Джерело: ESO

Знімки демонструють приголомшливі сталеві конструкції, висота яких уже наближається до 80 м. Це каркас величезного обертового купола. Після завершення будівництва його маса становитиме 6100 тонн. Для скріплення всієї конструкції знадобиться 30 млн болтів.

Обертання купола буде здійснюватися за допомогою 36 візків, розміщених на рейках. Це забезпечить ELT можливість спостерігати різні ділянки неба. На знімках з будмайданчика також можна побачити потужний фундамент, який буде підтримувати конструкцію телескопа. Для нього знадобилося майже 9000 кубометрів бетону.

Усередині купола буде розміщено 39-метрове головне дзеркало ELT, що складається з 798 індивідуальних шестикутних сегментів загальною площею 978 м² і масою 132 тонни. Воно буде управлятися в режимі реального часу системою високоточних датчиків, що забезпечать постійне оптичне юстування. Завдяки цьому обсерваторія зможе збирати в 100 млн разів більше світла, ніж людське око, та в 13 разів більше, ніж найбільші наявні оптичні телескопи.

Місце будівництва ELT станом на серпень 2023 року. Джерело: G. Hüdepohl (atacamaphoto.com)/ESO

Конструкція ELT також передбачає використання принципово нової адаптивно-оптичної техніки, здатної максимально якісно коригувати спотворення зображень небесних тіл, що вносяться земною атмосферою. Нова обсерваторія безпосередньо знімкуватиме екзопланети, вивчатиме їхні газові оболонки, спостерігатиме за народженням нових планетних систем, а також допоможе виміряти величину прискорення розширення Всесвіту.

Наразі будівництво ELT завершено більш ніж на 50%. Дзеркала й інші компоненти телескопа вже будуються європейськими компаніями. Всі інші системи, необхідні для його створення, включно з системою управління та обладнанням, необхідним для складання та тестування телескопа, також перебувають у процесі виготовлення. Очікується, що нова обсерваторія побачить своє «перше світло» у 2028 році.

Долучайтеся: