Астрономи знайшли титан в атмосфері ультрагарячого юпітера

Міжнародна команда дослідників провела докладний аналіз газової оболонки одного з найекстремальніших відомих нам ультрагарячих юпітерів WASP-189b. Їм вдалося виявити, що атмосфера цього світу має слоїсту будову, а також знайти сліди титану.

Ультрагарячий юпітер у сузір’ї Терези

WASP-189b обертається навколо яскравої зорі спектрального класу А, що розташована на відстані майже 320 світлових років від Землі в сузір’ї Терези. Це газовий велетень. Його радіус перевищує радіус Юпітера в 1,6 раза, а маса — вдвічі.

Основні характеристики системи WASP-189. Джерело: ESA

Орбіта WASP-189b проходить з відривом лише 0,05 а.о. від поверхні батьківської зорі. Через таку близькість атмосфера екзопланети розігріта до величезних показників. Проведені космічним телескопом CHEOPS вимірювання показали, що температура її денної сторони становить 3200°C, тобто вона гарячіша за багатьох червоних карликів. За таких умов навіть метали на кшталт заліза переходять у газоподібний стан. Астрономи класифікують такі об’єкти як ультрагарячі юпітери.

«Екзотичний коктейль» в атмосфері екзопланети

Команда вчених із Лундського університету вирішила провести детальний аналіз атмосфери WASP-189b. Для цього вони скористалися спектрографом HARPS, встановленим на 3,6-метровому телескопі обсерваторії Ла-Сілья в Чилі. Прилад виміряв спектр світла, випущеного зорею та пройшов крізь атмосферу WASP-189b. Під час подальшого аналізу астрономам вдалося знайти в ньому «відбитки пальців» — лінії поглинання, що відповідають різним речовинам у газовій оболонці ультрагарячого гіганта.

Ультрагарячий юпітер в уявленні художника. Джерело: Icr.org

Виявилося, що в атмосфері WASP-189b присутній справжній «екзотичний коктейль», що складається з газоподібного заліза, хрому, ванадію, магнію та марганцю. Однією з найцікавіших знахідок став оксид титану. На думку дослідників, він може грати в атмосфері WASP-189b роль, аналогічну озоновому шару на Землі.

Вченим вдалося знайти ознаки, котрі вказують на те, що атмосфера WASP-189b має складну структуру, в якій різні речовини перебувають у різних шарах. Зокрема, конденсація магнію та хрому в атмосфері ультрагарячого юпітера може бути обмежена широтними областями або висотами, де титан та оксид титану відсутні. За словами дослідників, щодо цього WASP-189b нагадує Землю. За спостережень з великої відстані спектральні «відбитки пальців» водяної пари та озону в її атмосфері трохи відрізняються, оскільки вони в основному розташовані у різних шарах.

WASP-189b є далеко не єдиною екзопланетою з екстремальними за людськими мірками умовами. Нещодавно ми писали про п’ять смертоносних світів у нашій галактиці.