CHEOPS уточнив характеристики екстремальної екзопланети

Наприкінці 2019 року ESA запустило новий космічний телескоп CHEOPS. Його основне призначення полягає в тому, щоб точно виміряти радіуси відомих екзопланет, маси яких уже визначені за допомогою наземних спектрометричних спостережень. Знаючи розмір і масу об’єктів, учені можуть розрахувати їхню середню густину. Це, у свою чергу, дозволяє дізнатися, чи є вони скелястими тілами (як наша Земля), чи у їхньому складі переважають гази й вони нагадують Юпітер або Нептун.

Нещодавно команда супроводу місії опублікувала результати дослідження дуже незвичайної екзопланети, відомої як WASP-189 b. Це газовий гігант, що обертається навколо відносно молодої зірки спектрального класу А, віддаленої від нас приблизно на 320 світлових років. Ця зірка за розміром у 2,4 рази перевищує Сонце, а температура її поверхні становить 8300°C.

За даними CHEOPS, орбіта WASP-189 b проходить на відстані 0,05 а.о. від поверхні зірки. На один оберт їй потрібно всього 2,7 днів. Через таку близькість атмосфера екзопланети прогрівається до величезних значень. Вимірювання, здійснені космічним телескопом, показали, що температура її денної сторони становить 3200°C, тобто вона є гарячішою за багатьох із червоних карликів. За таких умов навіть метали на кшталт заліза переходить у газоподібний стан.

CHEOPS також допоміг уточнити розмір екзопланети. Її діаметр становить 224 тис. км, що в 1,6 рази перевищує розмір Юпітера. Цікаво, що орбіта WASP-189 b не збігається з екваторіальною площиною зірки. Насправді вона досить сильно нахилена і радше близька до полярної. Швидше за все, спочатку цей об’єкт рухався далі від центрального світила і мігрував на нинішню орбіту в результаті зовнішнього впливу — під дією гравітації інших планет системи або через близький проліт якоїсь сторонньої зірки.

Ще одна цікава особливість системи пов’язана з самою центральною зіркою. Вона обертається навколо своєї осі так швидко, що це змушує її «розбухати» вздовж екватора. Через це її полюси гарячіші та яскравіші.

За матеріалами: http://www.esa.int/Science_Exploration/