МКС переходить на новий рівень зв’язку на швидкості 1 Гбіт/с

На борту Міжнародної космічної станції (МКС) відбуваються революційні дослідження, які відкривають нові горизонти для космічних подорожей та забезпечують людству можливість жити та працювати в космосі. За понад два десятиліття існування МКС стала не лише символом міжнародної співпраці, а й лабораторією для проведення найрізноманітніших досліджень. Серед них — вивчення мікрогравітації, біології, сільського господарства та розвиток зв’язку. Одним із сенсаційних досягнень МКС стало вперше встановлене широкосмугове інтернет-з’єднання зі швидкістю 600 Мбіт/с — це у 10 разів перевищує середню світову швидкість інтернету.

ILLUMA-T NASA спілкується з LCRD за допомогою лазерної передачі
ILLUMA-T NASA з’єднується з LCRD за допомогою лазерної передачі. Ілюстрація: NASA

У 2021 році Національне управління аеронавтики та досліджень космосу США (NASA) розпочало революційний проєкт з інтеграції демонстратора технологій на МКС, який вивчає лазерний зв’язок і передачу даних у космосі. Система, яка вже існує на МКС, включає демонстраційний ретранслятор лазерного зв’язку (LCRD) і незабаром отримає модернізацію від інтегрованого термінала модема та підсилювача для низькоорбітального користувача LCRD (ILLUMA-T). Після завершення модернізації ця система стане першою двосторонньою лазерною ретрансляційною системою, яка забезпечить МКС гігабітним інтернет-з’єднанням.

Неймовірна швидкість

Подібні системи використовують інфрачервоне світло, що дозволяє передавати дані з неймовірною швидкістю. Спосіб надає багато переваг лазерним ретрансляторам для місій на низькій навколоземній орбіті. Це також дозволить місіям за межами низької орбіти надсилати на Землю більше зображень і відео за одне передавання. Завдяки своїй легкості й ефективності лазерні системи споживають менше енергії у порівнянні з радіозв’язком. Система ILLUMA-T займає мінімальний об’єм і буде встановлена під час 29-ї місії SpaceX із комерційного постачання.

Бадрі Юнес, колишній заступник помічника адміністратора програми NASA SCaN, підкреслив: «Лазерний зв’язок пропонує місіям більшу гнучкість і швидший доступ до даних з космосу. Ми інтегруємо цю технологію для демонстраційних випробувань навколоземної орбіти, на Місяці та в далекому космосі».

Після прибуття на МКС ILLUMA-T буде закріплена на зовнішньому модулі для проведення спільних досліджень із LCRD. Недавно NASA завершила річну кампанію з проведення експериментів із LCRD, щоб вдосконалити можливості лазерного зв’язку.

Лазерний зв’язок по всій Сонячній системі

Також були успішні експерименти, проведені NASA у межах місії LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer) 2014 року, де Місячна демонстрація лазерного зв’язку (LLCD) передавала дані між орбітою Місяця і Землею. Оптичне корисне навантаження для науки Lasercomm у 2017 році також продемонструвало переваги лазерного зв’язку для передавання даних між Землею і космосом у порівнянні з радіосигналами. Експерименти продовжаться протягом всієї місії, тестуючи лазерний зв’язок у різних сценаріях і надаючи важливу інформацію для майбутніх місій на Місяць, Марс і далі.

Демонстрація можливостей лазерного зв'язку на декількох у різних космічних режимах
Демонстрація можливостей лазерного зв’язку в різних космічних режимах. Ілюстрація: NASA

Очікується, що майбутні роботизовані та пілотовані місії використовуватимуть лазерний зв’язок поруч із радіосистемами для забезпечення високошвидкісного з’єднання астронавтів з їхніми сім’ями на Землі, що є важливим для довготривалих місій. Ця технологія також дозволить роботизованим зондам надсилати більше даних на Землю, що значно підвищить науковий внесок в окремих космічних місіях. Лазерний зв’язок стає ключовим кроком у розвитку космічних досліджень і подорожей.

Раніше ми повідомляли про те, що SpaceX запроваджує обмеження інтернет-трафіку через Starlink.