Телескоп James Webb зробив неймовірний інфрачервоний портрет Сатурна

NASA опублікувала інфрачервоний портрет Сатурна, отриманий космічним телескопом James Webb (JWST). На ньому можна побачити саму планету, її кільця, а також деякі супутники.

Інфрачервоний портрет Сатурна від телескопа James Webb. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, M. Tiscareno (SETI Institute), M. Hedman (University of Idaho), M. El Moutamid (Cornell University), M. Showalter (SETI Institute), L. Fletcher (University of Leicester), H. Hammel (AURA); image processing by J. DePasquale (STScI)

Попри те, що основне завдання JWST полягає в проведенні космологічних досліджень, астрономи також активно використовують його і для вивчення об’єктів, розташованих у нашій Сонячній системі. За час роботи JWST вже встиг отримати зображення Юпітера, Нептуна та Урана. 25 червня він завершив «фотосесію» планет-гігантів, зазнімкувавши й Сатурн.

Зображення Сатурна були отримані за допомогою камери ближнього інфрачервоного діапазону NIRCam. Сама планета здається дуже темною через те, що метан в її атмосфері поглинає майже все сонячне світло. Кільця, що переважно складаються з водяного льоду, навпаки, дуже добре відбивають світло, і тому вийшли такими яскравими.

На знімках JWST добре видно деталі кільцевої системи планети, а також кілька її місяців — Діону, Енцелад і Тефію. Можна звернути увагу на різницю в яскравості між північною та південною півкулею Сатурна. Імовірно, це пов’язано з різницею в сезонах. У північній півкулі зараз літо, що може пояснювати дуже темне забарвлення північного полюса.

Інфрачервоний портрет Сатурна від телескопа James Webb (анотована версія). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, M. Tiscareno (SETI Institute), M. Hedman (University of Idaho), M. El Moutamid (Cornell University), M. Showalter (SETI Institute), L. Fletcher (University of Leicester), H. Hammel (AURA); image processing by J. DePasquale (STScI)

Краї диска планети здаються світлими, що може бути спричинено висотною флуоресценцією метану, випромінюванням іона триводню в іоносфері або тим й іншим процесами. Плямистість у північній півкулі може бути пов’язана з великомасштабними планетарними хвилями в стратосфері. Раніше JWST спостерігав аналогічні структури на Юпітері.

Надалі астрономи планують провести додаткові спостереження Сатурна, зокрема і в середньому інфрачервоному діапазоні. Вони дадуть змогу дослідити слабші кільця планети (включно з тонким кільцем G і розсіяним кільцем E), які не видно на знімку NIRCam. Також вони сподіваються, що JWST зможе виявити невеликі супутники Сатурна, які раніше вислизали від погляду інших дослідників. Такі знахідки допоможуть скласти повнішу картину сучасного стану системи Сатурна, а також її минулого.

Нагадаємо, що недавно JWST допоміг астрономам визначити час життя кілець Сатурна, який залишився.

За матеріалами https://blogs.nasa.gov