Кільця Сатурна зникають: James Webb визначить, скільки часу їм залишилось

З 1980-х років астрономи визначили, що крижані внутрішні кільця Сатурна поступово зникають та падають на планету. На газовий гігант щосекунди випадає «злива» з частинок кілець об’ємом із басейн олімпійських розмірів. Однак залишається відкритим питання про те, скільки ще вони існуватимуть.

Враження художника про те, як Сатурн може виглядати через 100 мільйонів років
Уявлення художника про те, яким може бути Сатурн через 100 млн років. Внутрішні кільця поступово зникають, випадаючи «дощем» на планету. Зображення: NASA/Cassini

На щастя, потужний космічний телескоп NASA James Webb (JWST), чиї потужні інструменти досі спостерігали за далекими галактиками з раннього Всесвіту, незабаром візьме Сатурн на приціл та досліджуватиме цю загадку.

«James Webb допоможе нам зрозуміти, скільки ще проіснують знамениті кільця Сатурна та як швидко вони зруйнуються. Наразі дослідження показують, що кільця залишаться частиною Сатурна ще кілька сотень мільйонів років», — пояснив планетолог Джеймс О’Донох’ю з Японського агентства аерокосмічних досліджень.

Щоб краще оцінити тривалість існування визначних кілець Сатурна, JWST працюватиме разом з обсерваторією Keck на Гаваях. Телескопи допоможуть спостерігати за тим, як явище «кільцевого дощу» змінюється протягом одного повного сезону на газовому гіганті, який триває близько семи земних років.

Панорамний знімок системи системи кілець Сатурна
Панорамний знімок системи кілець Сатурна. Загальний проміжок від кільця A до кільця F охоплює приблизно 65 700 км. Фото: NASA/JPL

Астрономи очікують визначити точну кількість «опадів». Востаннє такі розрахунки проводив космічний апарат NASA Cassini, який 22 рази проходив крізь щілину між Сатурном і його кільцями перед своїм зануренням на планету в 2017 році. Було визначено, що 2800 кг крижаного дощу щосекунди випадає на планету та нагріває її верхні шари атмосфери. З такою швидкістю кільця можуть зникнути приблизно через 300 млн років. Але швидкість, з якою матеріал кільця випадає на планету «дощем», досі залишається невизначеною. Астрономи вважають, що кільця можуть зникнути за 100 млн років або протриматися 1,1 млрд років, в залежності від швидкості «опадів».

Залишилось почекати результатів спостереження Keck та James Webb, щоб визначити, скільки насправді ще існуватимуть кільця Сатурна.

Раніше ми повідомляли про те, як Hubble побачив «спиці» у кільцях Сатурна.

За матеріалами Space.