Телескоп Hubble побачив «спиці» у кільцях Сатурна

На Сатурні наближається рівнодення. І космічний телескоп Hubble уже побачив «спиці», що завжди утворюються у сатурніанських кільцях у цей період. Причина появи цих структур досі лишається незрозумілою.

Перша стадія утворення «спиць» у кільцях Сатурна
Перша стадія утворення «спиць» у кільцях Сатурна. Джерело: www.cnet.com

У Сатурна в кільцях з’явилися «спиці»

Нові зображення Сатурна, отримані телескопом Hubble, свідчать, що там розпочався сезон «спиць». Так називають тонкі риски у його кільцях, які завжди спрямовані у бік планети, тобто перпендикулярні до ліній цього гігантського «компакт-диска».

«Спиці» з’являються перед місцевим рівноденням і після нього. Так називаються моменти, коли планета повертається до Сонця ребром своїх кілець. Вони повністю зникають під час наближення сонцестояння, коли максимально освітлюються обидва полюси Сатурна.

Наступне рівнодення, яке у північній півкулі планети буде осіннім, має настати 6 травня 2025 року. Може здатися, що це ще буде нескоро, але варто згадати, що кожен із чотирьох сезонів на Сатурні триває понад сім років. І за місцевими мірками це вже справді буде невдовзі.

Попереднє сатурніанське рівнодення настало аж 2009 року. Тоді за утворенням «спиць» у кільцях спостерігав апарат Cassini. Саме його спостереження і поєднали дослідники з серією з чотирьох знімків Hubble для того, аби зрозуміти, чим же насправді є ці дивні утворення.

Загадка «спиць» у кільцях

Вперше «спиці» у кільцях Сатурна виявили в 1980-х роках. Тоді вони зачарували вчених, але пояснення їм так і не вдалося знайти. Невідомо навіть, що це таке. І хоча ці утворення реєстрували відтоді неодноразово, точно передбачати час їхньої появи науковці так і не навчилися.

Зрозуміти природу явища заважає і той факт, що хоча у трьох інших планет-гігантів у Сонячній системі також є кільця, нічого подібного у них ніколи не спостерігалося. Можливо, вони для цього занадто малі або розташовані задалеко від нас.

Найкраща теорія, що пояснює появу «спиць» саме в період рівнодення, стосується впливу магнітного поля. Планетні магнітні поля взаємодіють із сонячним вітром, створюючи електрично заряджене середовище. Найдрібніші частинки у кільцях також можуть бути зарядженими. Вони тимчасово підіймаються над ними та вишиковуються у напрямку планети.

Вчені сподіваються, що розібратися з усім цим допоможе програма OPAL, у якій зараз бере участь Hubble. Вона додасть як візуальні, так і спектроскопічні дані у діапазоні від ультрафіолетового до ближнього інфрачервоного до архіву спостережень Cassini. Можливо, саме так вдасться зрозуміти, що таке «спиці».

За матеріалами Рhys.org.