Чому в Юпітера немає кілець, як у Сатурна

Вчені відповіли на запитання, чому в гігантського Юпітера немає настільки великої системи кілець, як у Сатурна. Причиною цього стали масивні супутники планети.

Система кілець Сатурна
Кільця Сатурна

Маленькі кільця Юпітера

У середині липня 2022 року James Webb Space Telescope передав на Землю зображення Юпітера, зроблене в інфрачервоному спектрі з надзвичайною точністю. На ньому люди чи не вперше побачили кільця цієї планети. До того про їхнє існування знали переважно з показів приладів на борту космічних зондів, таких як Juno.

Знімок James Webb продемонстрував, якими насправді ефемерними є кільця гігантської планети. І в цьому плані вони дуже сильно відрізняються від дивовижної «прикраси» Сатурна. Тож виникає питання, чому в Юпітера такої краси немає.

Кільця Юпітера
Кільця Юпітера на знімку James Webb. Джерело: NASA

Кільця планет-гігантів — це велика кількість брил криги, що кружляють орбітою в одній площині. Вважається, що цей лід принесли комети, а могутня гравітація не дала йому розлетітися вусібіч. Отже, ніщо не заважає Юпітеру мати кільця навіть красивіші, ніж у Сатурна.

Вплив супутників

Стівен Кейн із Каліфорнійського університету та його аспірант спробували розгадати цю загадку. Вони припустили, що причина в гравітації чотирьох найбільших супутників Юпітера. Вони мають розмір, як у Місяця чи Меркурія, і обертаються достатньо близько до планети.

Вчені провели моделювання, як крига потрапляє на орбіту Юпітера. І воно підтвердило, що сила тяжіння Іо, Європи, Каллісто та Ганімеда має або викинути ці уламки за межі системи, або змусити їх зіштовхнутися з собою. Тож масивні кільця у найбільшої планети Сонячної системи просто не можуть існувати досить тривалий час.

Галілеєві супутники
Чотири найбільші супутники Юпітера. Джерело: Еarthsky.org

Інші планети-гіганти

Теорія про супутники як першопричину відсутності чи наявності кілець дуже зацікавила вчених. У Сонячній системі вони є у всіх чотирьох планет-гігантів. Однак у Нептуна вони майже такі самі слабкі, як і в Юпітера.

А ось в Урана кільця хоч і не такі широкі, як у Сатурна, але дуже яскраві. Тож спостерігати їх — не проблема навіть за допомогою наземних телескопів. І саме ця крига дуже цікавить астрономів. Річ у тім, що, відповідно до панівних уявлень, Уран колись «перекинувся на бік» через зіткнення з великим тілом.

Тож є припущення, що вони можуть бути рештками цього зіткнення. А збереглися вони через те, що Міранда, Оберон, Титанія, Аріель та Умбріель не створюють таких потужних гравітаційних збурень, як галілеєві супутники.