12 цікавих фактів про Сатурн

Добірка з 12 цікавих фактів про саму величну планету Сонячної системи.

1. Сатурн — найдальша планета Сонячної системи, яку можна впевнено розглянути на небі неозброєним оком (Уран видно лише на дуже темному небі за умови гарного зору).
  2. У середньому, Сатурн віддалений від Сонця на відстань 1,4 млрд км. Щоб зробити один оберт навколо нашого світила, йому потрібно 29,5 років.
  3. Сатурн є найменш щільною планетою Сонячної системи. Його середня щільність становить 0,68 г/см³ — майже на третину менше за щільність води.
  4. Невелика щільність та відносно швидкий період обертання навколо своєї осі (близько 10,5 годин) також роблять Сатурн «найплескатішою» планетою Сонячної системи. Його екваторіальний діаметр становить 120 тис. км, що на 10 тис. км більше за полярний діаметр.
  1. Першою людиною, яка спостерігала кільця Сатурна, був Галілео Галілей. Це сталося у 1610 році. Проте потужності телескопа італійця виявилося замало, щоб розглянути їхню структуру. Великий учений вважав, що побачив два «придатки» планети. Коли у 1612 році Галілей знову звернув погляд на Сатурн, то зовсім не побачив кілець, це його дуже спантеличило. Річ у тім, що в той момент вони були видні з ребра, та в малопотужні телескопи помітити їх було неможливо.
  2. Першою людиною, яка припустила, що Сатурн оточений кільцем став Християн Гюйгенс. Це сталося у 1655 році.
Сатурн. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SSI
  1. Кільця Сатурна на 99% складаються з частинок водяного льоду. Їхні розміри становлять від мікрометрів до сантиметрів, та (рідше) десятків метрів.
  2. Ширина основної частини сатурніанських кілець становить 70 тис. км. Їхня товщина набагато менша, та коливається від десятків метрів до кілометра.
  3. Кільця Сатурна мають дуже складну структуру. Вони складаються з кількох основних кілець, які своєю чергою, складаються з тисяч вузьких кілець, розділених проміжками. Під впливом гравітації сатурніанських супутників, у яких можуть формуватися різні утворення — щільніші ділянки, злами, невеликі об’єкти (т.зв. «сніжки» та «пропелери») тощо.
  1. Походження кілець Сатурна досі залишається предметом дискусій. За однією з версій вони виникли разом з планетою. З іншого боку — кільця утворилися відносно недавно, швидше за все, внаслідок руйнування одного з супутників Сатурна. Останні наукові дані свідчать на користь другої теорії.
  2. Однією з найвідоміших пам’яток Сатурна, є т.зв. гексагон — вихор шестикутної форми над північним полюсом планети. Довжина кожної його сторони приблизно дорівнює 13 800 км (це більше діаметра Землі).

12. За всю історію лише чотири космічні апарата відвідували Сатурн — Pioner 11 (1979 рік), Voyager 1 (1980 рік), Voyager 2 (1981 рік), а також зонд Cassini. Останній є єдиним рукотворним об’єктом, який вийшов на постійну орбіту навколо газового гіганту, на якій він перебував з 2004 до 2017 року.