Кільця Сатурна нагрівають його атмосферу

Дослідники розгадали загадку, чому атмосфера Сатурна випромінює надлишок світла в ультрафіолеті. Її розігрівають частинки, які падають з внутрішньої частини його кілець.

Сатурн в ультрафіолеті
Сатурн в ультрафіолеті. Джерело: ESA/Hubble

Загадка Сатурна

Дослідник з Інституту астрофізики у Парижі Лотфі Бен-Джаффаль нещодавно опублікував роботу, де зміг пояснити одну із загадок Сатурна, на яку вчені багато років не звертали уваги. Річ у тім, що верхні шари атмосфери цього газового гіганта випромінюють відчутно більше ультрафіолету, ніж його мало б бути, виходячи з чинних моделей планети.

Взагалі випромінювання енергії газовими гігантами є звичайною річчю. Це відбувається через їхнє стиснення під власною вагою, яке розігріває газ. Але надлишок ультрафіолету пояснюється якимось іншим механізмом. І Бен-Джаффаль встановив, що причиною цього є кільця Сатурна.

Частинки з внутрішньої частини кілець достатньо часто гальмуються та починають падати в атмосферу планети. В процесі цього вони гальмуються тертям об газ. Склад атмосфери трохи змінюється, а сама вона розігрівається. І саме цей додатковий розігрів відповідальний за надлишок випромінювання.

Як розгадали загадку?

Цікаво, що більшість даних для такого висновку вчені мали вже достатньо давно. Зокрема, те, що кільця Сатурна є нестабільними та дуже повільно падають у його атмосферу, відомо вже багато років. Апарат Cassini підтвердив це 2017-го.

Саме явище надмірного випромінення ультрафіолету помітили ще апарати Voyager у 1980-х роках. Але тоді його списали на шум. І тільки результати досліджень інших місій довели, що воно таки існує.

Але лише зараз вчені здогадалися зіставити всі ці факти та розібратися у тому, як вони між собою пов’язані. Ключову роль у цьому відіграли спектроскопічні дослідження космічного телескопа Hubble. Саме за їхньої допомоги встановили, як змінюється атмосфера планети під впливом частинок кілець, що падають на неї, і ця загадка Сатурна була розгадана.