James Webb розгледів кільця навколо Урана

Космічний телескоп James Webb зазвичай використовують для того, щоб зазирнути у найглибші куточки Всесвіту, де він може розгледіти найвіддаленіші галактики, що утворилися незабаром після Великого вибуху. Але час від часу обсерваторію спрямовують на цілі трохи ближче до дому. Досліджуючи зображення Юпітера, опубліковані минулого року, астрономи за допомогою James Webb щойно оприлюднили абсолютно нове зображення Урана, якого ви ніколи раніше не бачили.

Уран
На збільшеному зображенні Урана від James Webb, зробленому ближньою інфрачервоною камерою NIRCam 6 лютого 2023 року, відкриваються приголомшливі види кілець планети. Уран має блакитний відтінок на цьому кольоровому знімку, отриманому шляхом поєднання даних із двох фільтрів (F140M, F300M). Фото: NASA, ESA, CSA, STScI

Уран має деякі незвичайні особливості порівняно з іншими планетами нашої Сонячної системи, оскільки він майже повністю нахилений на бік. Якщо порівнювати планету з орбітальною площиною, в якій розташовані інші планети Сонячної системи, то вісь Урана нахилена під кутом 98 градусів. Це означає, що під час північного літа Сонце світить прямо на його північний полюс і ніколи не заходить. Дослідники вважають, що такий надзвичайний нахил може бути пов’язаний із масивним тілом, яке зачепило планету в далекому минулому та перевернуло її на бік.

Цей нахил означає, що коли James Webb дивився на Уран, він бачив його полярну шапку — біла пляма праворуч від планети на зображенні, яку видно влітку, але не помітно восени. Дивлячись на цю шапку за допомогою чутливих приладів телескопа, астрономи змогли побачити яскравішу область у її центрі, яку раніше не помічали, а також інші елементи, такі як дві яскраві хмари, пов’язані зі штормовою активністю.

Панорамний огляд системи Урана
Панорамний огляд системи Урана за допомогою приладу NIRCam James Webb. Помітно сам Уран, а також шість із 27 його відомих супутників. Також видно кілька фонових об’єктів, у тому числі багато галактик. Фото: NASA, ESA, CSA, STScI

Уран має 13 відомих кілець, 11 з яких видно на світлині. Ці кільця складаються з пилу, усіяні маленькими супутниками та вважаються відносно молодими порівняно з планетою. Хоча малі супутники у межах кілець занадто слабкі, щоб їх можна було розгледіти, шість більш віддалених місяців планети видно на її панорамному зображенні.

Раніше ми повідомляли про температуру на Урані.