Найхолодніша планета Сонячної системи: яка температура на Урані?

Уран є рекордсменом за найнижчою температурою серед планет Сонячної системи. Найнижча зафіксована позначка — -224,2°C. Однак якщо брати середню температуру, то Нептун виявляється холоднішим — -201°C. На Урані середня температура -195°C. Але які процеси охолоджують атмосферу Урана?

Уран
Температура на Урані найнижча серед планет Сонячної системи

Уран переживає одні з найекстремальніших сезонів у Сонячній системі. Екватор планети розташований майже під прямим кутом для його орбіти — 97,77°. Приблизно чверть кожного року на Урані сонце світить прямо над кожним полюсом, тоді як решта планети занурена у темну зиму. Для довідки, рік на Урані дорівнює приблизно 84 земним.

Крижаний гігант

Уран і Нептун відомі як крижані гіганти. Перебувають вони у дещо іншій категорії, ніж Сатурн та Юпітер. Обидві планети можуть «похвалитися» холодною атмосферою, що складається швидше з льоду, ніж з газу. Уран складається переважно з водню, гелію та метану. Метан відбиває синє світло, надаючи Урану знаменитого синьо-зеленого відтінку. Температура та тиск збільшуються у міру віддалення від поверхні. Як і в більшості газових гігантів, поверхня Урана визначається за рівнем тиску газу, що дорівнює тиску на рівні моря на Землі.

Уран та Нептун
Крижані гіганти — Уран та Нептун

За даними Національної метеорологічної служби, середня температура хмар на Урані, що складаються з аміачного та метанового льоду, становить -193°C. Найнижчі температури Урана — у нижніх шарах атмосфери, де позначка досягає -224,2°C.

На відміну від інших газових гігантів, Уран, швидше за все, має кам’яне ядро, а не газоподібне. За даними NASA, температура всередині може досягати 4982°C. Хоча це значно тепліше, ніж крижана атмосфера, у порівнянні з іншими планетами, ядро ​​Урана досить холодне. Наприклад, температура в ядрі Юпітера становить приблизно 24 000°C.

Причини страшного холоду

Уран випромінює у космос дуже мало внутрішнього тепла. Коли космічний апарат NASA «Вояджер-2» прибув до планети, він виявив, що газовий гігант не має сильного внутрішнього джерела тепла. Інфрачервоні детектори космічного корабля показали, що Уран випромінює приблизно стільки енергії, скільки отримує від Сонця. Для порівняння, Юпітер і Сатурн виробляють внутрішнє тепло та випромінюють приблизно вдвічі більше енергії, ніж отримують від Сонця. Відсутність внутрішнього обігріву на Урані є причиною малорухливої ​​та вкрай студеної атмосфери.

Раніше ми пояснили, чому Уран та Нептун різного кольору.