Японія запустила рентгенівську обсерваторію та нову місячну місію

Японське агентство аерокосмічних досліджень (JAXA) здійснило успішний пуск ракети H-IIA. Вона вивела на орбіту рентгенівський телескоп XRISM, а також супутній вантаж у вигляді апарата SLIM (Smart Lander for Investigating Moon). Він спробує здійснити посадку на Місяць.

Рентгенівська обсерваторія XRISM

Маса XRISM становить 2,3 тонни. Його наукова начинка представлена двома інструментами. Вони призначені для ведення спостереження в м’якому рентгенівському діапазоні.

Телескоп XRISM в уявленні художника. Джерело: JAXA

Одним з основних завдань XRISM стане вивчення гарячого газу, що заполоняє галактичні скупчення. Це дасть змогу визначити їхню масу, що, своєю чергою, розкриє, як відбувалися формування та еволюція Всесвіту. Інші цілі обсерваторії включають вивчення точкових джерел рентгенівського спостереження, картографування великомасштабної структури Всесвіту та з’ясування історії утворення та розподілу хімічних елементів.

XRISM був виведений на 550-кілометрову навколоземну орбіту. Приблизно на такій самій висоті працює й телескоп Hubble. Номінальний термін служби XRISM має становити три роки з можливістю його подальшого продовження.

Місячний снайпер

На відміну від XRISM, 590-кілограмовий апарат SLIM не залишиться в околицях Землі. Апарат виконає серію маневрів, які дадуть йому змогу поступово збільшити апогей його орбіти та попрямувати в міжпланетний простір. Там він буде підхоплений місячною гравітацією. Така стратегія дає змогу заощадити багато палива, її основним мінусом є тривалий термін реалізації. Щоб дістатися до Місяця, японському зонду знадобиться майже чотири місяці.

Апарат SLIM (концепт). Джерело: JAXA

Основне завдання SLIM полягає в тестуванні технології точної посадки на Місяць. Через це конструктори дали йому неофіційне прізвисько «місячний снайпер». Він повинен буде сісти в заданій точці поблизу кратера Шиолі з точністю до 100 метрів.

Корисне навантаження SLIM складається з декількох камер, а також пари мікророверів. Один з них буде переміщатися по Місяцю за допомогою стрибків, інший зможе змінювати свою форму. І SLIM, і мікроровери розраховані на роботу на місячній поверхні протягом одного місцевого дня (14 земних днів).