Вісь Землі змістилася через викачування підземних вод, а Італії загрожує вибух супервулкана: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: NASA створила мапу ресурсів південного полюса Місяця; астрономи виявили 800 зародків гігантських зір, а ми розповідаємо, чим небезпечна радіація в космосі та при вибуху на АЕС.

«Ніщо так не заслуговує нашого заступництва, як просування науки та літератури. Знання у кожній країні є найнадійнішою основою суспільного щастя».

― Джордж Вашингтон

Космічний турист зник під час занурення до «Титаніка»

Одним із пасажирів, який зник під час занурення до «Титаніка» батискафа Titan, є британський мільярдер Хеміш Гардінг. Минулого року він здійснив туристичний політ у космос на борту суборбітального корабля New Shepard. Зниклий батискаф належав компанії OceanGate Expedition, що спеціалізується на організації підводних екскурсій до уламків «Титаніка». Він зник під час занурення, що відбулося 18 червня. На його борту перебувало п’ятеро людей — оператор і четверо туристів, серед яких був британський мільярдер.

Гардінг є власником компанії Action Aviation, що займається продажем і експлуатацією авіатехніки. У червні 2022 року він узяв участь у суборбітальнму туристичному польоті на борту капсули New Shepard, піднявшись на висоту 107 км. За рік до цього він разом із Віктором Весково здійснив спуск у Маріанську западину, встановивши рекорд за досягнутою глибиною та тривалістю занурення.

ALMA виявив 800 зародків гігантських зір

Використовуючи комплекс радіотелескопів ALMA, міжнародна команда астрономів виявила понад 800 «зоряних зерен», що містяться у масивних газово-пилових хмарах. Ця знахідка має вагоме значення для кращого розуміння процесів формування зір великої маси, які є важливою ланкою у створенні «будівельних цеглинок» життя. Відкриття було зроблене під час вивчення 39 масивних космічних хмар, також відомих як інфрачервоні темні хмари (IRDC). Вважається, що вони слугують живильним середовищем для світил великої маси.

Дивно, але, за підрахунками дослідників, маса 99% зі знайдених ядер не сягає тої, яка зазвичай вважається необхідною для утворення зір-гігантів. Це вказує на те, що вони можуть формуватися за іншим сценарієм, ніж маломасивні світила. Астрономи також припускають, що вирішальним фактором у запуску процесу формування масивної зорі може бути не загальна маса ядра, а його густина. Воно може рости ефективніше, поступово накопичуючи навколишній матеріал.

В Італії може вибухнути супервулкан

Є ймовірність того, що супервулкан Кампі Флегрей, або ж Флегрейські поля, невдовзі може вибухнути. Про це свідчать спостереження за землетрусами та підняттям поверхні. У разі великомасштабного вибуху попелом може накрити всю Європу. Востаннє Флегрейські поля вивергалися 1538 року. Однак тоді вулканічна активність була достатньо локальною. Зараз безпосередньо на території кальдери проживає майже 360 тис. осіб і розташоване місто Поццуолі.

Упродовж останніх десятиліть на території Флегрейських полів весь час спостерігалися землетруси. Поверхня тут також повільно підіймається зі швидкістю до 10 см на рік. Вчені пов’язують це з тим, що підземні резервуари повільно наповнюються магмою. До яких наслідків це призведе, достеменно ніхто не знає. Згідно з оцінкою фахівців, Флегрейські поля здатні породити вибух, що викине у повітря до 1000 км³ гірської породи.

Вісь Землі змістилася через викачування підземних вод

Вчені попереджають, що через викачування води з-під землі вісь обертання нашої планети змістилася на 80 см. Кліматологи побоюються, що це може викликати зміни клімату, які відчують усі люди. У нещодавно опублікованому дослідженні вчені стверджують, що з 1993 по 2010 рік земна вісь поміняла положення через викачування ґрунтових вод. За цей час людство використало для власних потреб 2150 млрд тонн води, в результаті чого під поверхнею утворилися порожнини й розподіл мас відчутно змінився.

Ще з 2016 року вчені знають, що чимало антропогенних процесів на поверхні планети впливають на її обертання. Йдеться не про магнітні полюси, які зміщуються відносно географічних через природні, хоч і з не зовсім зрозумілі нам причин, а саме про зміщення уявної осі, навколо якої крутиться Земля. Ці зміни відстежуються з XIX століття. Відомо, що в останні десятиліття географічний полюс змінював положення на кілька метрів на рік. Головними причинами цього був дрейф континентів, танення льодовиків, будівництво дамб та інші фактори.

NASA створила карту ресурсів південного полюса Місяця

Фахівці місії LRO опублікували кілька карт південного полюса Місяця. Вони демонструють ділянки можливого розташування покладів водяного льоду, а також найсприятливіші місця для висадки пілотованих експедицій. Зараз південний полюс нашого природного супутника перебуває в центрі уваги як багатьох космічних агентств, так і приватних компаній. Це пояснюється тим, що на дні деяких полярних кратерів, які ніколи не освітлюються Сонцем, є поклади водяного льоду. Вони можуть значно полегшити завдання створення постійних поселень, забезпечивши їхніх мешканців водою, киснем, а також компонентами ракетного палива.

Співробітники місії LRO підготували кілька карт. Перша демонструє ресурсний потенціал північного та південного полюсів Місяця. Друга цілком присвячена південному полярному регіону. Вона дає змогу оцінити сприятливість різних ділянок для висадки пілотованої експедиції.

Європейське космічне агентство (ESA) опублікувало відео, складене зі знімків зонда BepiColombo, зроблених під час нещодавнього прольоту Меркурія. На ролику помітні кратери, що покривають поверхню планети, а також низка інших утворень. Перша частина відео складається з 217 знімків, зроблених у період з 19 по 20 червня 2023 року. Перше зображення було отримане, коли BepiColombo перебував на відстані 1789 км від планети, останнє — з дистанції 331 755 км. Ми можемо побачити ударні кратери, розломи та уступи на меркуріанській поверхні.

Цікава цифра: майже 200 тис. спалахів блискавок

Тонга
Майже 200 тис. спалахів блискавок (сині цятки) освітлили хмару попелу вулкана Тонга під час його виверження в січні 2022 року. Авторство: AGU/Van Eaton et al (2023)/Geophysical Research Letters

Виверження вулкана Тонга (повна назва — Хунга-Тонга-Хунга Хаапай), що спричинило найпотужніший атмосферний вибух з усіх коли-небудь зареєстрованих, також породило рекордну кількість ударів блискавок під час надпотужної грози, яка тривала 11 годин і поширилася на 240 км. Також воно викликало найінтенсивнішу блискавку, яку коли-небудь бачило людство. Загалом спостерігалося 2600 спалахів на хвилину на піку та близько 192 тис. спалахів протягом 11 годин. Ця гроза відбулася на безпрецедентній висоті від 20 до 30 км — вище, ніж блискавки були помічені будь-коли раніше.

Деякі місця у Прип’яті досі дуже радіоактивні. Джерело: trips-to-chernobyl.com

У світі зростають побоювання, що найближчим часом російські окупанти можуть влаштувати на підконтрольній їм Запорізькій АЕС нову катастрофу, яка призведе до значного радіаційного забруднення території України. В космосі також чимало іонізуючого випромінювання, що загрожує астронавтам. Однак між тим, чого треба боятись у першому й у другому випадках, є суттєва різниця. Розповідаємо, чим небезпечна радіація у космосі та при вибуху на АЕС.

Читайте у попередньому дайджесті: Американці випробували прототип сонячної електростанції у космосі та розгорнули першу фармацевтичну фабрику на орбіті: дайджест новин