В Італії може вибухнути супервулкан

Є ймовірність того, що супервулкан Кампі Флегрей, або ж Флегрейські поля, невдовзі може вибухнути. Про це свідчать спостереження за землетрусами та підняттям поверхні. У разі великомасштабного вибуху попелом може накрити всю Європу.

Флегрейські поля з космосу
Флегрейські поля з космосу. Джерело: www.rtl.it

Флегрейські поля можуть прокинутися

Вулканізм, який існує на багатьох небесних тілах, невдовзі може проявити себе достатньо близько від України. Група вчених із різних країн нещодавно опублікувала статтю, у якій стверджує, що шанс виверження європейського супервулкана Флегрейські поля збільшується. Це не означає, що він обов’язково вибухне найближчими роками, але небезпеку його вибуху тепер варто враховувати.

Флегрейські поля, або ж Кампі Флегрей, розташовані на півдні Італії на узбережжі Неаполітанської затоки. Вони являють собою ряд велетенських кальдер, тобто заглиблень, які утворилися внаслідок повного руйнування конуса вулкана. Їхній діаметр становить 12–14 км.

Приблизно 39 тис. років тому сталося велетенське виверження Флегрейських полів. Одночасно з ними вибухнули Чуметул-Маре у румунських Карпатах та Казбек на Кавказі. Внаслідок цього всю територію Європи аж до Уральських гір укрив шар попелу, який місцями досягав товщини одного метра.

Крім того, виверження спричинило вулканічну зиму. Середня річна температура в Європі знизилася на 5–10 градусів. Щоправда, відтоді Флегрейські поля стали набагато спокійнішими й проявляють себе переважно викидами диму та пари з-під землі та землетрусами.

Зміни на Флегрейських полях

Останній раз Флегрейські поля вивергалися 1538 року. Однак тоді вулканічна активність залишилася достатньо локальною. Зараз безпосередньо на території кальдери проживає майже 360 тис. осіб і розташоване місто Поццуолі.

Упродовж останніх десятиліть на території Флегрейських полів весь час спостерігалися землетруси. Поверхня тут також повільно підіймається зі швидкістю до 10 см на рік. Вчені пов’язують це із тим, що підземні резервуари повільно наповнюються магмою.

Провідний автор дослідження професор Крістофер Кілберн заявляє: «Наше нове дослідження підтверджує, що вулкан Кампі Флегрей наближається до розриву. Однак це не означає, що виверження гарантоване. Розрив може відкрити тріщину в земній корі, але для того, щоб виверження відбулося, магма все ще повинна виштовхнутися в потрібному місці».

Вчені говорять, що вони ще 2017 року представили модель того, як буде себе поводити супервулкан у майбутньому, і спостереження останніх років підтверджують її правоту. Землетруси у цьому районі стали частішими. Це свідчить, що тиск магми у підземних резервуарах сильнішає. Одночасно з цим зменшується міцність гірських порід.

«Повторення надпотужного виверження вулкану (так зване мегавиверження Флегрейських полів), як це відбулося близько 40 тисяч років тому і, вірогідно, призвело до вимирання неандертальців, дуже малоймовірне. За такий великий проміжок часу відбулися зрушення тектонічних плит та переміщення мантійного плюму, що міг бути чинником такої масштабної події. Однак варто відмітити, що наразі вчені, на жаль, не володіють інструментами точного передбачення землетрусів та вивержень вулканів. Одним із методів є використання часової шкали, що ґрунтується на циклічності (повторюваності) природних катастроф у часі» — коментує повідомлення Тетяна Кошлякова, кандидат геологічних наук, докторант Інституту геохімії, мінералогії та рудоутворення імені М.П. Семененка НАН України

Чим загрожує виверження?

Доктор Нікола Алессандро Піно з обсерваторії Везувію, яка представляє міжнародну організацію зі спостереження за вулканами в Неаполі, говорить: «Наші результати показують, що частини вулкана стають слабшими. Це означає, що він може зруйнуватися, навіть якщо напруження, що розриває його на частини, менше, ніж під час останньої кризи 40 років тому».

До яких наслідків це призведе, достеменно ніхто не знає. Згідно з оцінкою фахівців, Флегрейські поля здатні породити вибух, що викине у повітря до 1000 км³ гірської породи. І це може спричинити глобальні зміни клімату на кшталт тих, що сталися 39 тис. років тому. Але можливо, що подія матиме значно менші масштаби й буде подібною до того, що сталося 1538 року.

«Наразі вулкан Кампі Флегрей (а точніше – те, що від нього залишилося після серії вивержень, найпотужніше з яких відбулося близько 500 років тому) являє собою велетенську кальдеру, більша частина якої знаходиться під водою. Небезпека від цієї сейсмічно активної зони з активними проявами магматизму (вулканічний район, що носить загальну назву Флегрейські поля) перш за все представляє загрозу для мешканців довколишніх міст та селищ, зокрема для міст Поццуолі та Неаполь» — висловлює свою думку Тетяна Кошлякова і уточнює:

«Однак бити на сполох не слід – дослідження англійських та італійських вчених лише встановило наявність розривних порушень та ослаблених зон, а також коливань земної кори в межах досліджуваного регіону.

Що стосується України, то, враховуючи вищеназваний принцип, найбільш ймовірним сейсмічних явищем для нас може стати потужний землетрус у Криму (до 9 балів за Міжнародною сейсмічною шкалою). Остання така подія відбулася на Південному березі Криму у 1927 році, а циклічність таких подій в даному регіоні становить близько 80-100 років. Таким чином, можна зробити висновок, що такий сильний землетрус може відбутися у будь-який момент часу… »