Москва виступила проти заборони антисупутникової зброї, а російський військовий супутник зійшов з орбіти: дайджест новин

Добірка найцікавіших космічних новин за тиждень: сім найвидатніших космічних подій року, що минає; вчені хочуть використовувати астероїди для будівництва міст, а ми розповідаємо історію останньої місячної місії.

«За своє довге життя я зрозумів одну річ: уся наша наука, у порівнянні з реальністю, є примітивною та дитячою, і все ж вона — найцінніше, що ми маємо».

— Альберт Ейнштейн

Генеральна Асамблея ООН прийняла резолюцію проти антисупутникової зброї

Резолюція про заборону протисупутникової зброї прямої дії ухвалена 13 грудня Генеральною Асамблеєю ООН. На жаль, вона лише закликає країни відмовитися від протисупутникової зброї та не випробовувати її без крайньої потреби. Попри це, Генеральна Асамблея прийняла її не одностайно. Ще під час обговорення у Першому комітеті 8 країн виступили проти неї. Це були росія, Китай, Куба, Іран, Нікарагуа, Сирія, Болівія та Білорусь. Тим часом США продовжують свої зусилля, спрямовані на зниження ризиків використання такої зброї.

Перший у світі пуск метанової ракети завершився невдачею

Пуск першої у світі метанової ракети «Чжуцюе-2» завершився невдачею. Про це повідомила китайська компанія Landspace, що побудувала носій. Ключова його особливість полягає у застосуванні двигунів, які використовують рідкий метан як паливо та кисень — як окислювач. За останні роки велика кількість гравців на аерокосмічному ринку зайнялася створенням техніки, що використовує метанові двигуни. Серед них — SpaceX (космічний корабель Starship, прискорювач Super Heavy), ULA (ракета Vulcan), Blue Origin (ракета New Glenn) і низка інших компаній. У разі успіху Landspace могла випередити їх усіх і вписати свою назву в космічні довідники.

Астероїди можуть стати майбутнім домом людства

Ілюстрація показує, як може виглядати місто всередині астероїда
Ілюстрація показує, як може виглядати місто всередині астероїда. Авторство зображення: Рочестерський університет

Група вчених із Рочестерського університету в штаті Нью-Йорк розробила план перетворення астероїдів на космічні міста зі штучною гравітацією. Основна концепція міста-астероїда базується на ідеї під назвою «циліндр О’Ніла» — конструкції обертової космічної колонії, яку запропонував фізик Джерард О’Ніл у 1970-х роках. Обертання створює штучну гравітацію на внутрішньому ободі широкого кільця. Згадайте циліндричну станцію «Купер» у фільмі «Інтерстеллар», де саме так створювалися комфортні умови для екіпажу.

З корабля «Союз МС-22» стався витік теплоносія

З пристикованого до Міжнародної космічної станції корабля «Союз МС-22» стався витік охолоджувальної рідини, що призвів до скасування запланованого на 24 грудня виходу у відкритий космос. Корабель був запущений 21 вересня 2022 року. Він доставив на борт орбітального комплексу космонавтів Сергія Прокоп’єва та Дмитра Петеліна, а також астронавта NASA Френка Рубіо.

Космічні сенсації: найвизначніші події 2022 року

Рік, що спливає, був дуже насичений сенсаційними відкриттями, дивовижними дослідженнями та успішними місіями. Universe Space Tech підготував для вас добірку сенсаційних моментів 2022 року в космосі.

1. Перші знімки James Webb. 12 липня людство побачило перші дивовижні знімки, зроблені новим космічним телескопом. Їхня якість і чіткість перевершили очікування інженерів. Астрономи сподіваються, що James Webb розпочне золотий вік у нашому розумінні космосу, демонструючи детальні світлини об’єктів за мільярди світлових років від нас.
  2. Старт найпотужнішої ракети NASA SLS — носія масою 2600 тонн заввишки зі Статую Свободи. Цього року вона врешті відправилась у свою першу подорож у космос, давши «зелене світло» людству на повернення до Місяця.
  3. «Постріл» по астероїду. Цьогоріч NASA випробувала «космічну зброю», що має за мету врятувати людство. Місія DART 26 вересня вдало перевірила можливість зміни траєкторії астероїда, щоб убезпечити Землю від зіткнення з ним.
  4. Перше фото чорної діри у центрі Чумацького Шляху. Астрономи вперше змогли розгледіти цей загадковий об’єкт. Завдяки потужності восьми об’єднаних радіоантен по всьому світу телескоп Event Horizon зробив знімок силуету надмасивної чорної діри, відомої як Стрілець A*.
  5. Найбільша комета в історії. Космічний телескоп Hubble довів, що відкрита 8 років тому комета C/2014 UN271 (Бернардінеллі-Бернштейна) має ядро ​​розміром 135 км і масу близько 500 трлн тонн, що робить її найбільшою «хвостатою гостею», яку коли-небудь спостерігали.
  6. Китай завершив будівництво космічної станції «Тяньгун» — лабораторії, де вчені проводитимуть дослідження в умовах мікрогравітації, як астронавти на Міжнародній космічній станції. «Тяньгун» у перекладі дослівно означає «небесний палац».
  7. Океан на Мімасі. Супутник Сатурна Мімас відомий завдяки своїй разючій схожості з Зіркою Смерті з «Зоряних воєн». Але 2022 року цей супутник став сенсацією — виявилося, що на ньому може існувати океан, де потенційно можливе життя.

Розсіяне скупчення NGC 6530 (фото телескопа Hubble). Джерело: ESA/Hubble & NASA, ESO, O. De Marco

Нове яскраве зображення, опубликоване фахівцями місії Hubble, демонструє безліч різнокольорових газових хмар, що чимось нагадують величезну космічну димову завісу. Зареєстрований на знімку регіон є частиною розсіяного скупчення NGC 6530. Воно розташоване на відстані 4350 світлових років від Сонця у напрямку сузір’я Стрільця і є частиною більшої туманності M8 «Лагуна».

Цікава цифра: 2 місяці

Російський військовий супутник «Космос-2560» зійшов з орбіти та згорів у земній атмосфері менш як за два місяці після запуску. Про це повідомив астрофізик Джонатан Макдауелл, який спеціалізується на веденні пускової статистики та відстеженні об’єктів на навколоземних орбітах.

Гаррісон Шмітт на Місяці. Джерело: NASA

П’ятдесят років тому астронавти Юджин Сернан і Гаррісон Шмітт стали останніми людьми, які побували на Місяці у XX столітті. Розповідаємо про завершальний політ за програмою Apollo у статті «Останні люди на Місяці. Історія місії Apollo 17». А також продовжуємо розповідь про протистояння в космосі між державами. Ознайомтеся з його наступною частиною в матеріалі «Союзи та протистояння у космосі. Космічні союзники США».

Читайте у попередньому дайджесті: SpaceX створить супутникову платформу для військових, а NASA розповіла про причини переносу місії Artemis II