Космічні сенсації: найвизначніші події 2022 року

2022 рік запам’ятається, як найсумніша сторінка в історії України через військову агресію росії проти нашої країни. Разом із тим, поки ЗСУ звільняють нашу землю від окупантів, у космосі розвивались визначні події, які також увійдуть в історію. Рік, що спливає, був дуже насичений сенсаційними відкриттями, дивовижними дослідженнями та успішними місіями. Universe Space Tech підготував для вас збірку сенсаційних моментів 2022 року в космосі.

Перші знімки James Webb

JWST
Космічний телескоп James Webb

Безумовно, найголовнішою подією 2022 року став початок роботи космічного телескопа James Webb, який добирався до своєї точки Лагранжа L2 кілька місяців. За час свого польоту телескоп поступово розгортав складену конструкцію, а після прибуття — калібрував прилади та охолоджувався до наднизьких температур. 12 липня людство побачило перші дивовижні знімки, зроблені телескопом, якість та чіткість яких навіть перевищили очікування інженерів. Астрономи сподіваються, що James Webb почне золотий вік у нашому розумінні космосу, демонструючи детальні світлини об’єктів за мільярди світлових років від нас.

Старт найпотужнішої ракети NASA SLS

Пуск ракети SLS. Джерело: NASA/Keegan Barber

Space Launch System, або SLS, — це ракета вагою 2600 тонн та заввишки зі Статую Свободи. Цього року вона нарешті відправилась у свою першу подорож у космос, давши «зелене світло» людству на повернення до Місяця. Спочатку NASA вважала, що цей перший політ без екіпажу може відбутися вже у травні. Але впродовж літа та осені місію продовжували відкладати через механічні проблеми, витоки рідкого палива та погодні умови.

ПролІт космічного корабля Orion повз Місяць перед поверненням на Землю
Проліт космічного корабля Orion повз Місяць перед поверненням на Землю. Фото: NASA

Зрештою, 16 листопада мегаракета піднялась у космос, відправивши космічний корабель Orion у довгу мандрівку навколо Місяця та назад на Землю. Ця місія під назвою Artemis I є випробувальним польотом і початком повернення NASA до дослідження глибокого космосу під керівництвом астронавтів. Головна ціль кампанії — відправити людей на Місяць і, можливо, навіть на Марс.

«Постріл» по астероїду

DART

Цьогоріч NASA випробувала «космічну зброю», яка має за мету врятувати людство. Місія DART мала перевірити можливість зміни траєкторії астероїда, щоб убезпечити Землю від зіткнення. Спроба виявилась вдалою. 26 вересня космічний корабель DART врізався в Діморф — астероїд розміром з футбольний стадіон, який перебував приблизно за 10 млн км від нашої планети. Через пару тижнів астрономи використали наземні телескопи, щоб вивчити зміну його орбіти. Політ астероїда по орбіті навколо 65803 Дідим скоротився на 32 хвилини, що перевищило розрахунки на 10 хвилин.

Логотип DART. Джерело: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory

Ретельно організоване зіткнення вартістю 330 млн доларів транслювалося у прямому ефірі з оперативного центру місії в Лабораторії прикладної фізики Джона Гопкінса в Меріленді. Космічний корабель вагою приблизно 500 кг не мав на борту вибухівки. Його «зброєю» було його власне тіло та чиста кінетична енергія. Зіткнення відбулося на швидкості 20 тис. км/год.

Наразі астрономам не відомі астероїди, які б зіткнулися з нашою планетою. Проте вчені пильно стежать за 30 тисячами великих об’єктів у нашій Сонячній системі. За їхніми оцінками, існують ще близько 15 тис. астероїдів розміром понад 140 м, які чекають свого відкриття.

Перше фото чорної діри у центрі Чумацького Шляху

Стрілець А*
Перший в історії знімок Стрільця А* — чорної діри, розташованої у центрі Чумацького Шляху. Джерело: EHT Collaboration

У центрі Чумацького Шляху розташована гігантська чорна діра, й астрономи вперше змогли її розгледіти. Завдяки потужності восьми зв’язаних радіотарілок з усього світу телескоп Event Horizon зробив знімок тіні надмасивної чорної діри, відомої як Стрілець A*. Сотні вчених із 80 установ по всьому світу працювали разом, щоб зібрати, обробити та об’єднати фрагменти даних, щоб створити загальну картину.

Ще три роки тому будь-яке зображення чорної діри було лише інтерпретацією художника або комп’ютерною моделлю. Тепер у вчених є справжній знімок реального об’єкта, завбільшки 43 млн км. Знімок вийшов розмитим. Тому завдяки фінансовій підтримці Національного наукового фонду та інших груп вчені планують вдосконалити свою технологію, щоб зробити зображення чорної діри чіткішим.

Найбільша комета в історії

Зліва направо: зроблений Hubble знімок комети C/2014 UN271, комп’ютерна модель коми комети C/2014 UN271, симульоване зображення ядра комети C/2014 UN271. Джерело: NASA, ESA, Man-To Hui (Macau University of Science and Technology), David Jewitt (UCLA); Image processing: Alyssa Pagan (STScI)

Космічний телескоп Hubble довів, що недавно відкрита комета C/2014 UN271 (Бернардінеллі — Бернштейна) має ядро ​​розміром 135 км за маси 500 трлн тонн, що робить її найбільшою хвостатою гостею, яку коли-небудь спостерігали. Попередньою рекордсменкою була комета C/2002 VQ94, діаметр якої оцінювався в 100 км. Дослідники кажуть, що розмір C/2014 UN271 є значним, оскільки він дає підказку про інші комети, що обертаються на далеких околицях нашої Сонячної системи.

Бернардінеллі — Бернштейна одразу привернула увагу наукової спільноти. По-перше, вона прибула з хмари Оорта. Розрахунки показали, що попередній афелій об’єкта пролягав на відстані 39,4 тис. а. о. від Сонця. Наступний візит C/2014 UN271 до внутрішньої частини Сонячної системи відбудеться через 4,5 млн років.

Китай завершив будівництво космічної станції «Тяньгун»

У жовтні Китай завершив будівництво космічної станції «Тяньгун». Це лабораторія, де вчені проводитимуть дослідження в умовах мікрогравітації, як астронавти на Міжнародній космічній станції. «Тяньгун» у перекладі дослівно означає «небесний палац».

Тяньгун
Орбітальна станція «Тяньгун» в уявленні художника. Джерело: CNSA

Але разом із винятковими досягненнями Китаю в космосі прийшла критика. Цього листопада після пуску ракети «Чанчжен-5B» відпрацьований прискорювач впав на землю. Причому це вже четвертий такий випадок — інші уламки падали у води Тихого океану на території інших країн, передусім Філіппін.

Океан на Мімасі

Мімас та Зірка смерті (порівняння зі збереженням масштабів). Джерело: Screenrant

Супутник Сатурна Мімас відомий у Сонячній системі за свою разючу схожість із Зіркою Смерті із Зоряних воєн. Але 2022 року цей супутник став сенсацією — на ньому може існувати океан, де потенційно можливе життя. Нове дослідження, опубліковане у планетарному науковому журналі Icarus, описує, як вчені несподівано знайшли ознаки рідкого океану під крижаною оболонкою Мімаса.

Раніше ми повідомляли про приголомшливі екзопланети, що були відкриті 2022 року.