Hubble визначив розміри найбільшої комети в історії

Космічний телескоп Hubble виміряв характеристики ядра комети C/2014 UN271 (Бернардінеллі — Бернштейна). Його дані підтвердили, що вона є найбільшою кометою за всю історію астрономії.

Хвостата гостя із хмари Оорта

Комета C/2014 UN271 була відкрита астрономами Педро Бернардинеллі та Гері Бернштейном під час аналізу знімків, зроблених у межах огляду DES (Dark Energy Survey) у період з 2013 по 2019 рік. Вперше її помітили на кадрах, отриманих у жовтні 2014 року. На той час комета перебувала на відстані 29 а.о. від Сонця, що можна порівняти з відстанню до Нептуна.

Знахідка одразу привернула увагу наукової спільноти. По-перше, C/2014 UN271 прибула з хмари Оорта. Так називають гіпотетичну сферичну область Сонячної системи, що є джерелом довгоперіодичних комет. Розрахунки показали, що попередній афелій об’єкта пролягав на відстані 39,4 тис. а.о. від Сонця. Новий візит змінить орбіту комети. Значення її афелію збільшиться до 54,6 тис. а.о. (0,86 світлових років), а орбітальний період виросте з 3 до 4,5 млн років.

По-друге, вже зразу після виявлення стало зрозуміло, що C/2014 UN271 є вельми великим об’єктом. Спочатку астрономи навіть вважали, що вона може бути карликовою планетою, але пізніше їм все ж таки вдалося виявити ознаки її кометної активності.

Розміри комети C/2014 UN271

Щоб визначити розміри комети C/2014 UN271, дослідники використали телескоп Hubble. Це виявилося дуже непростим завданням. Зараз хвостата гостя перебуває на відстані майже 3 млрд км від Землі, тому навіть технічних можливостей орбітальної обсерваторії недостатньо, щоб безпосередньо розглянути її ядро. Ситуацію ще більше ускладнює кома. Так називають оболонку з пилу та газу, що оточує ядро C/2014 UN271.

Зліва направо: зроблений Hubble знімок комети C/2014 UN271, комп’ютерна модель коми комети C/2014 UN271, симульоване зображення ядра комети C/2014 UN271. Джерело: NASA, ESA, Man-To Hui (Macau University of Science and Technology), David Jewitt (UCLA); Image processing: Alyssa Pagan (STScI)

Тому дослідники створили комп’ютерну модель кометної коми, порівняли її зі знімками Hubble і потім «відняли» з них світіння коми, залишивши тільки світло від ядра. Для покращення точності вчені також використовували дані комплексу радіотелескопів ALMA, що внесли обмеження на максимальний розмір та відбивну здатність (альбедо) комети.

У результаті вчені отримали таку оцінку. Діаметр ядра комети C/2014 UN271 (Бернардінеллі — Бернштейна) складає 135 км за маси 500 трильйонів тонн. Наявні дані також свідчать, що вона має ще менше альбедо, ніж вважалося раніше. За словами астрономів, комета чорніша за вугілля. Швидше за все, це пов’язано з органічними речовинами, що покривають її поверхню.

Отже, C/2014 UN271 є найбільшою хвостатою гостею, яку будь-коли спостерігали астрономи. Попередньою рекордсменкою була комета C/2002 VQ94, діаметр якої оцінювався в 100 км.

Порівняння розмірів ядер різних комет. Джерело: NASA, ESA, Zena Levy (STScI)

На щастя, C/2014 UN271 не становить жодної загрози для Землі. Вона не підійде до Землі ближче, ніж на 1,5 млрд км. Комета пройде перигелій своєї орбіти на початку 2031 року, після чого вирушить у довгу подорож до хмари Оорта. Наступний візит C/2014 UN271 до внутрішньої частини Сонячної системи відбудеться через 4,5 млн років.

Нагадаємо, що недавно астрономи припустили, що астероїд Рюгу може бути ядром «комети, що вигоріла».