«Зірка Смерті» має океан

Вчені Південно-Західного науково-дослідного інституту (SwRI) виявили свідчення того, що під крижаною поверхнею супутника Сатурна Мімаса може бути прихований океан. Про це йдеться у статті, опублікованій у свіжому номері журналу Icarus.

«Зірка Смерті» на орбіті Сатурна

Мімас посідає двадцяте місце у списку найбільших супутників планет. Це 400-кілометрове тіло цікаве з кількох причин. По-перше, воно є найменшим відомим нам об’єктом Сонячної системи, що прийняло кулясту форму під впливом власної гравітації.

Мімас. Джерело: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

По-друге, Мімас часто порівнюють із «Зіркою Смерті». Візуальна схожість пов’язана з наявністю на поверхні характерного 139-кілометрового ударного кратера Гершель. Як нескладно підрахувати, діаметр ударної формації становить понад третину від діаметра самого супутника. Удар, що призвів до її утворення, дивом не знищив крижаний місяць.

Підповерхневий океан Мімаса

Ще донедавна Мімас вважався геологічно мертвим світом. Його зображення демонстрували покриту стародавніми кратерами поверхню, зовсім не схожу на абсолютно рівну Європу. Вченим також не вдалося зафіксувати жодних слідів водяних викидів, на кшталт тих, що виробляють гейзери Енцелада.

Гейзери Енцелада. Викиди з тріщин у крижаній корі супутника видно завдяки тому, що їх через обрій освітлює Сонце (у той час як самі тріщини вже перебувають у тіні). Джерело: NASA/JPL/SSI

Але, зважаючи на все, у надрах Мімаса все ж таки прихований океан. Вчені з SwRI дійшли такого висновку під час аналізу даних, зібраних апаратом Cassini у 2014 році. Він виявив невеликі «розгойдування» Мімаса. Створена дослідниками комп’ютерна модель показала, що таку поведінку можна пояснити, якщо в надрах тіла є прошарок з рідкої води. Вона має бути на глибинах 22-32 км під поверхнею Мімаса. Вода не замерзає через припливне нагрівання, викликане гравітаційним впливом Сатурна.

За словами дослідників, якщо їхні висновки підтвердяться, Мімас є абсолютно новим класом океанічних світів, що «ховають» від зовнішніх спостерігачів сліди існування води.

Варто зазначити, що вже влітку ESA запустить до Юпітера місію JUICE. Її основною метою стане дослідження трьох найбільших крижаних супутників газового гіганта (Ганімед, Каллісто, Європа), які, як вважається, мають великі запаси води. А вже 2024 року NASA відправить до Юпітера апарат Europa Clipper. Його головним завданням є вивчення Європи та оцінка її потенційної населеності.

За матеріалами https://www.swri.org