Останнє протистояння великої планети 2023 року: Уран у найліпших умовах видимості

Серія протистоянь великих планет, яку цього року розпочав Сатурн, завершиться 13 листопада — в цей день найближче до протисонячної точки небесної сфери опиниться Уран. Умови для його спостережень у цей час будуть найкращими, на темному чистому небі за відсутності Місяця та штучної засвітки його можна спробувати побачити неозброєним оком.

Наразі Уран перебуває на віддаленій від Сонця ділянці своєї орбіти, але вже поступово наближається до перигелію, який пройде 2051 року. До цього часу з кожним наступним протистоянням він підходитиме все ближче до Землі й ставатиме трохи яскравішим. Якщо в найдальших опозиціях ця планета має блиск на межі видимості простим оком, то в найближчих побачити її вже досить легко. Через це деякі історики астрономії дивуються, що відкрили її аж через 172 роки після того, як Галілео Галілей уперше подивився на небо в телескоп. Нинішнього року Уран найсильніше наблизиться до нас уранці 13 листопада (на відстань 18,631 а.о., або ж 2 млрд 787 млн км). Його яскравість сягне 5,6ᵐ. Він рухатиметься сузір’ям Овна, у 18° північніше небесного екватора, тобто умови для спостережень планети на широті Києва складуться достатньо сприятливі.

Таким побачив Уран у січні 1986 року космічний апарат Voyager 2. Джерело: NASA

У великих містах, як уже згадувалося, знайти Уран неозброєним оком неможливо — для цього потрібно «озброїтися» хоча б невеликим біноклем або телескопом. Диск планети можна роздивитися вже при збільшенні понад 60 крат (щоправда, для того, щоб побачити ураніанські супутники, потрібні інструменти з діаметром об’єктива не менше 30 см). Її пошуки на небі значно полегшить яскравий Юпітер, який пройшов опозицію всього 10 днями раніше: він буде розташований у 12° західніше, тобто праворуч. А в 10° на північний схід від Урана сяятиме примітне зоряне скупчення Плеяди — одна з головних окрас сузір’я Тільця.

Шлях Урану серед зірок із 2019 по 2032 рік (показані дати протистоянь). Джерело: Martin Powell

Наступного року саме Юпітер завершуватиме річну послідовність протистоянь великих планет, а далі аж до 2031-го включно ця честь належатиме Урану. Тоді він найсильніше віддалиться від небесного екватора в напрямку північного полюсу небесної сфери, й умови для його спостережень в Україні стануть оптимальними.

Раніше ми писали про те, як космічний телескоп James Webb сфотографував кільця Урана.