12 цікавих фактів про Уран

Зеленуватий Уран вважається найнуднішою з планет Сонячної системи. І все ж про нього є що розповісти.

Уран — сьома планета від Сонця
Уран — сьома планета Сонячної системи

1. Уран — перша планета, відкрита у Новий час

Уран — сьома від Сонця планета. Однак він є першою планетою, ім’я першовідкривача якої нам відоме. Меркурій, Венера, Марс, Юпітер та Сатурн добре були знайомі ще стародавнім грекам. Але про існування інших планет люди дізналися лише у XVIII столітті.

Першовідкривачем Урана є англійський астроном Вільям Гершель. Він був передусім «мисливцем за кометами», й коли у 1781 році побачив туманну цятку, що рухалася між зорями, то спочатку подумав, що відкрив саме «хвостату гостю». Цікаво, що до того дослідники неба бачили Уран принаймні 21 раз, але сприймали його за дуже слабку зорю.

Вільям Гершель, який відкрив Уран
Вільям Гершель — першовідкривач планети

2. Уран названий на честь предка богів та титанів

Уран названий на честь грецького бога неба, сина Хаоса. При цьому це єдина планета, названа на честь не римського бога, а його грецького відповідника. Якщо вірити міфам, то решта великих небесних тіл, включно з Плутоном і Церерою, є його дітьми, онуками чи правнуками. І тільки Гея-Земля доводиться йому сестрою.

Крім мешканців Олімпу, міфологічний Уран став батьком німф, титанів, які потім воювали з богами, однооких велетнів циклопів і сторуких гігантів — гекатонхейрів.

Бог неба Уран є батьком інших богів
Бог Уран породив велику кількість міфічних істот

3. Планету збиралися назвати на честь англійського короля

Планета могла отримати ім’я не грецького бога, а англійського короля. Принаймні сам Гершель, коли його попросили дати назву відкритому об’єкту, запропонував Georgium Sidus. Тобто назвати сьому планету Сонячної системи пропонувалося на честь Георга ІІІ, який саме перебував на англійському престолі.

Назва планети лишалася спірною кілька десятиліть. Дехто хотів назвати її на честь самого астронома. Назва «Зоря Георга» найдовше протрималася у самій Великобританії. Тільки з 1850 року планету там почали називати Ураном.

Англійський король Георг ІІІ
Король Георг ІІІ, на честь якого могли назвати сьому планету

4. У 2028 році на Урані буде літнє сонцестояння

Середня відстань Урана від Сонця становить 2,8 млрд км. Через це один оберт навколо світила він робить за 84 земних роки. На планеті є зміна пір року, і в 2007-му вона пройшла точку весняного рівнодення (для північної півкулі).

Однак літнє сонцестояння на Урані настане тільки у 2028 році. Перед цим воно було аж у 1944-му. Тож людина, яка прожила один місцевий рік, може пишатися довголіттям.

Один оберт Уран робить за 84 земні роки
Один оберт навколо Сонця Уран робить за 84 роки

5. На Урані можна перевірити ідеальність власного зору

Попри те, що Уран розташований далеко від Сонця і багато століть ховався від астрономів, побачити його неозброєним оком все ж можна. Видима зоряна величина планети коливається від 5,7ᵐ до 6,0ᵐ.

Це означає, що для того, аби побачити Уран без бінокля, треба мати ідеальні умови й такий самий зір. Але і в цьому випадку його видно тільки як ледь помітну зірочку. Розгледіти більше можна лише за допомогою астрономічних приладів.

Уран на небі значно тьмяніший за Марс
Уран на небі

6. Уран — планета, що котиться

Нахил екватора Урана до площини його орбіти становить 97°. Це означає, що планета  рухається, ніби лежачи на боку і трохи перевернувшись «вниз головою». Можна було б сказати, що вона «котиться» по орбіті, але напрямок обертання у неї протилежний до того, що був би у колеса в цьому випадку.

Через це на Урані відсутня нормальна зміна дня і ночі. Майже 42 роки на одному з полюсів весь час світло, а на іншому — завжди темно. І тільки біля екватора доба схожа на нашу, хоч і значно коротша. При цьому Сонце рухається по колу над горизонтом, інколи ховаючись за нього.

Нахил площин екваторів планет Сонячної системи

7. Магнітне поле Урана не прив’язане до центру планети

Як і у Землі, магнітні полюси Урана зміщені відносно істинних. Південний магнітний полюс знаходиться у північній півкулі планети, а північний — навпаки, у південній. При цьому магнітна вісь не проходить через її центр.

Така незвична ситуація, швидше за все, пов’язана з тим, що на Урані магнітне поле створюється не ядром, а областями у більш зовнішніх шарах, де існують значні потоки речовини. Тому центр магнітного диполя планети розташований на відстані 1/3 від її центра.

8. Уран — найхолодніша планета Сонячної системи

Нептун перебуває від Сонця далі, ніж Уран. І середня температура на ньому нижча, ніж на його сусіді. Але найхолодніше місце на поверхні — саме на сьомій планеті. Ним є нижні шари атмосфери.

Найнижча температура, зафіксована тут, сягає -224 градуси за Цельсієм. Причиною таких екстремальних умов є довгі «полярні ночі», коли деякі ділянки поверхні понад 40 років не бачать сонячного світла.

Уран
Уран — найхолодніша планета Сонячної системи

9. На Урані є темна пляма

Атмосфера Урана вважається найспокійнішою серед планет-гігантів. Коли космічний апарат Voyager 2 вперше підлетів до нього, то вчені побачили всього кілька невеликих хмар. Але все ж атмосферні неоднорідності там існують.

Доказом цього служить Велика темна пляма, знайдена на Урані у 2006 році. Вона є аналогічною до такого ж явища на Нептуні. Це неймовірно потужний ураган, швидкість вітру в якому може сягати 200 м/с.

Темна плама на Урані
Темна пляма на Урані — гігантський вир

10. Уран смердить тухлими яйцями

У 2018 році за допомогою спектрографа NIFS визначили склад верхніх шарів ураніанської атмосфери. Виявилося, що хмари у цьому шарі складаються із замерзлого сірководня. Це та сама речовина, що надає тухлим яйцям їхнього неповторного «аромату».

Наявність цієї речовини у верхніх шарах планети свідчить про те, що Уран не утворився на тій орбіті, на якій перебуває зараз. Як і всі планети-гіганти, він народився ближче до Сонця та мігрував на своє теперішнє місце у перші десятки мільйонів років існування.

В атмосфері Урану
Атмосфера Урана містить багато шарів

11. Уран має 13 кілець

Кільця Урана були виявлені 1977 року. Це перший подібний об’єкт, який люди побачили після відкриття «головної прикраси» Сатурна. Відкриття було зроблене випадково, завдяки спостереженню того, як планета закриває далеку зорю.

Всього в Урана 13 кілець. Два з них були відкриті лише 2005 року. Цікаво, що про спостереження подібних структур писав ще Вільям Гершель, але сучасні дослідники сумніваються, що він насправді міг їх бачити.

12. Супутники планети названі на честь героїв Шекспіра та Поупа

Усі 27 відомих на сьогодні ураніанських супутників отримали назви, пов’язані з англійською поезією та драматургією. Три супутники — Аріель, Умбріель і Белінда — носять імена героїв поеми Олександра Поупа «Викрадення кучеря».

Шість найбільших супутників планети
Шість найбільших супутників Урана

Решта ж названа на честь персонажів різних творів Вільяма Шекспіра. Найбільше пощастило п’єсі «Буря». Імена її героїв мають 9 супутників сьомої планети. Також у цьому творі є персонаж на ім’я Аріель, тож можна вважати, що у назвах супутників Урана цей твір згаданий 10 разів.