Близько до Сонця

3 січня 2024 року о 2 годині 38 хвилині за київським часом наша планета пройде перигелій — найближчу до Сонця точку своєї орбіти. Відстань між центрами двох тіл складе 147 100 632 км. Минулого року це сталося 4 січня, позаминулого — 2 січня, а наступного року ця подія знову припаде на 4 січня. Спробуємо розібратися з головними питаннями, пов’язаними з нею.

Під час зими у Північній півкулі нашої планети вона знаходиться ближче до Сонця

Чому ми взагалі наближаємося до Сонця та віддаляємося від нього?

Як установив ще геніальний Йоганн Кеплер, усі планети рухаються по еліптичних орбітах. Еліпс — це один із типів так званих конічних перерізів, що утворюються при перетині конусу площиною під різними кутами. Якщо ця площина перпендикулярна осі конусу, ми отримаємо коло (замкнену криву з нульовим ексцентриситетом), якщо паралельна — розімкнену параболу з ексцентриситетом, рівним одиниці. Обидва ці випадки реалізуються вкрай рідко, оскільки в природі майже не буває нічого «точно рівного» цілому числу. Орбіти великих планет являють собою еліпси, дуже близькі до кола. Найменший ексцентриситет має Венера (0,0068), найбільший — її «сусід» Меркурій (0,2056).

Не варто забувати, що великі планети своєю гравітацією впливають одна на одну, а також на інші тіла Сонячної системи. Тому їхні орбітальні елементи постійно змінюються. Це стосується й ексцентриситету: теоретично можливо, що у певний момент у якоїсь планети (включно з Землею) він стане рівним нулю, але така ситуація не триватиме довго — гравітаційні збурення знову зроблять орбіту цієї планети відмінною від «ідеального кола».

Чому Земля проходить перигелій у різні дати?

Обертання двох тіл — більш масивного та менш масивного — навколо спільного центра мас. Джерело: NASA

Річ у тім, що всі тіла Сонячної системи обертаються не навколо Сонця, а навколо спільного центра мас, точне положення якого визначається їхнім взаємним розташуванням. Найбільше на нього впливає рух Юпітеру — найважчої планети. Залежно від того, як пряма «Сонце-Юпітер» повернута відносно Землі в момент проходження перигелію, найближче до центрального світила наша планета опиниться трохи раніше чи пізніше умовної середньої дати. Так само й відстань Землі до сонячного центра в цей момент міняється з року в рік у діапазоні приблизно від 146 млн 320 тис. км до 147 млн 875 тис. км.

Чому, якщо в січні Земля найближче до Сонця, надворі все одно зима?

Ексцентриситет земної орбіти складає 0,0167, тобто різниця між найменшою та найбільшою відстанню від Землі до Сонця складає лише 3,3%. Потік енергії від нашого світила зворотно пропорційний квадрату відстані до нього, тобто протягом року він змінюється менш ніж на 7%. Це досить відчутна величина, але для окремо взятого регіону значно більш важливою в цьому сенсі є зміна освітленості, спричинена коливаннями тривалості світлового дня та кута падіння сонячних променів на земну поверхню опівдні (вона пов’язана з нахилом площини земного екватора до екліптики). На широті Києва в день зимового сонцестояння наше світило перебуває над горизонтом лише 8 годин, а в день літнього сонцестояння — 16 годин, тобто вдвічі довше. Лише цей фактор дає подвоєння потоку енергії, що суттєво більше за згадані 7%. Однак для Марсу, який має орбітальний ексцентриситет 0,092, його положення на орбіті теж грає суттєву роль у сезонних змінах. Це доводиться враховувати організаторам марсіанських місій.

Як визначити момент перигелію?

Хоч науковці й навчилися визначати момент проходження Землею перигелію з точністю до години, це не було легким завданням. Дійсно, безпосередньо виміряти відстань до Сонця ми не можемо. Оцінити її, вимірюючи діаметр сонячного диска, теж не вдасться: по-перше, поблизу перигелію та афелію, коли його значення досягають відповідно максимуму та мінімуму, він змінюється вкрай повільно; по-друге, наше світило являє собою величезну розжарену газову кулю, розміри якої не є сталими й залежать від багатьох чинників (наприклад, від фази сонячної активності). Нарешті, ми досі не маємо кутомірних інструментів, які б забезпечили потрібну точність.

Видимі діаметри сонячного диска при спостереженні з Землі в афелії (ліворуч) та перигелії, виражені в кутових мінутах і секундах

Допомогли астрономам закони Кеплера, згідно з якими орбітальна швидкість планети в перигелії має бути найбільшою, а в афелії — найменшою. Виміряти цей параметр можна, спостерігаючи спектри зір, які в даний момент розташовані на небесній сфері в тому напрямку, куди (або звідки) «летить» Земля. Завдяки ефекту Допплера лінії в цих спектрах відхиляються від середнього положення: в «синій» бік — у тих зірок, до яких ми «наближаємося», і в «червоний» — у тих, від яких віддаляємося. Неважко зрозуміти, що поблизу перигелію такі відхилення будуть максимальними. А далі лишається ввести поправки на швидкість спостерігача, пов’язану з обертанням Землі навколо осі, та на відстань Сонця від загального центра мас. Найкраще цей метод «працює» в радіодіапазоні.

Положення планети, коли на якомусь її меридіані настає полудень (1) і після того, як вона завершила повний оберт навколо осі відносно «нерухомих» зірок (2). Оскільки вона при цьому пересунулася в іншу точку орбіти, тепер для того, щоб центральне світило знову кульмінувало на тому ж меридіані, планеті треба повернутися на додатковий кут (3)

Та існує й ще один цікавий спосіб, яким учені користувалися до винайдення високоточної спектроскопії. Річ у тім, що тривалість істинної сонячної доби — проміжку часу між двома послідовними верхніми кульмінаціями Сонця — теж змінюється протягом року саме тому, що наше світило рухається по екліптиці з неоднаковою швидкістю. В афелії воно за день проходить по небу меншу відстань (бо Земля в цей час рухається навколо Сонця повільніше), і нашій планеті потрібно трохи менше часу, щоб «повернутися» в те ж положення відносно світила, що й попереднього дня. Навпаки, в перигелії цей час сягає максимуму. Отже, день, коли істинна доба триватиме найдовше, й буде днем найменшої геліоцентричної відстані.

Чи завжди земний перигелій буде в січні?

Зміна сезонів на нашій планеті пов’язана з положенням у просторі земної осі, а воно теж не є постійним. Завдяки явищу, відомому як прецесія, точки весняного та осіннього рівнодення (а також точки сонцестоянь) повільно «повзуть» по екліптиці назустріч руху Сонця, й ті сузір’я, які ми зараз вважаємо «зимовими», тобто такими, що кульмінують біля півночі в зимові місяці, колись були «осінніми», а через кілька тисяч років стануть «весняними». Положення перигелію Землі теж змінюється, але набагато повільніше, тому з плином часу вона проходитиме його все пізніше, поки його дата не пересунеться на лютий, березень і так далі. До речі, цей самий процес має ще один наслідок: Полярна зірка не завжди буде «полярною». Але це вже трохи інша історія…