Юпітер: передостаннє протистояння року

Практично весь жовтень і листопад після заходу Сонця у протилежній частині небесної сфери починає підійматися над обрієм яскрава жовтувато-біла «зоря», яку важко не помітити навіть на засвіченому міському небі. Ті, хто хоч побіжно знайомий з астрономією, відразу впізнають Юпітер — найбільшу планету Сонячної системи. Саме зараз він наближається до свого протистояння, коли умови для його видимості будуть найкращими.

Нагадаємо, що протистоянням, або ж опозицією, називається така конфігурація зовнішньої планети, коли спостерігач опиняється між нею та Сонцем (в нашому випадку спостерігач перебуває на Землі чи в її найближчих околицях). Неважко зрозуміти, що за таких умов планету видно всю ніч, а відстань до неї буде найменшою в дану епоху. Власне, ця «найменша відстань» теж змінюється, оскільки всі тіла Сонячної системи рухаються еліптичними орбітами, тож коли вони проходять опозицію поблизу перигелію — вони відповідно отримують можливість сильніше наблизитися до Землі.

Минулого року під час свого протистояння Юпітер підійшов до Землі найближче за останні пів століття: 25 вересня нас відділяло від нього 3,9526 а.о., або ж 591 млн км. Нинішня опозиція виявиться ненабагато дальшою — мінімальна відстань до газового гіганта складе 3,982 а.о. (596 млн км). Планету буде легко знайти серед слабких зір сузір’я Овна, у верхній кульмінації на широті Києва вона підійматиметься на 53° над обрієм.

Одна з найвідоміших світлин Юпітера, зроблена космічним телескопом Hubble (кольори умовні). На юпітеріанському диску видно тіні трьох супутників планети. Два з них можна розгледіти на її тлі. Джерело: NASA

Оскільки Юпітер рухається своєю орбітою приблизно в 2,5 раза повільніше, ніж Земля, певний час в околицях протистояння наземним спостерігачам здається, що він пересувається на тлі зір у напрямку, протилежному своєму «звичному» руху (ретроградно). У випадку найбільшої планети цей час у середньому складає 121 день. Після опозиції умови її видимості почнуть погіршуватись, але досить повільно, тому ми зможемо без проблем милуватися газовим гігантом до кінця року.

Один оберт Юпітера навколо Сонця триває майже 12 років, тобто за один земний рік він проходить приблизно 1/12 своєї орбіти. Тому проміжок часу між його послідовними протистояннями (так званий синодичний період) складає трохи більше 13 місяців. З 2014 по 2020-й юпітеріанська опозиція була першою серед подібних подій протягом року, 2021-го його «випередив» Сатурн, а нинішнього року вона фактично стане передостанньою — цикл протистоянь 13 листопада завершить Уран.

Наступна опозиція Юпітера очікується 7 грудня 2024 року, а ось у 2025-му він до неї трохи «не дійде» і вступить у протистояння аж 10 січня 2026-го.

Раніше ми опублікували добірку цікавих фактів про Юпітер.