James Webb виявив найстарішу галактику у Всесвіті, а стратосферна обсерваторія SOFIA зазнала пошкоджень: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: при зіткненні з астероїдами на Землі виникають унікальні пластичні кристали. Астрономи показали, як поширювався міжзоряний пил по нашій Галактиці, а куртку астронавта Apollo 11 продають на аукціоні за 2 млн доларів.

James Webb виявив найстарішу галактику у Всесвіті

Космічний телескоп NASA James Webb виявив найстарішу галактику, яку коли-небудь бачили астрономи. За словами вчених, галактика з позначенням GLASS-z13 існувала всього лише 300 млн років після Великого вибуху. Попередня рекордсменка за давністю — GN-Z11. Але нещодавно виявлена галактика перевершує її за віком приблизно на 100 млн років.

Астрономи створили анімацію міжзоряного пилу в Чумацькому Шляху

Дані місії Gaia Європейського космічного агентства (ESA) вчені використали для створення анімації та моделювання розподілу пилу всередині Чумацького Шляху в межах проєкту EXPLORE. Створена анімація показує контури Галактики, яка набуває форми, коли ми дивимося на неї з Землі.

Зіткнення з астероїдами створює незвичайні алмази

Вчені дійшли висновку, що вуглецеві кристали, які утворилися внаслідок зіткнення астероїдів із Землею — це не звичайні алмази, а їхні зростки з графеном, іншою модифікацією вуглецю. Дослідники пропонують використовувати їх у техніці. Кристали з діафітами можуть бути одночасно надтвердими та пластичними. Це дуже незвичайне поєднання, адже більшість відомих твердих речовин крихкі, тобто не здатні деформуватися без повного руйнування.

Повітряна обсерваторія SOFIA, Джерело: NASA

Стратосферна обсерваторія SOFIA зазнала пошкоджень

Літак Boeing 747, на борту якого розташована інфрачервона обсерваторія SOFIA, зазнав пошкоджень від вітру під час польоту. Як це вплине на подальші місії, наразі незрозуміло. Завдяки унікальним умовам спостережень SOFIA зробила безліч відкриттів. Так, вона змогла знайти молекули води у кратері Клавій на Місяці та довела, що деякі галактики не настільки бідні на метали, як вважалося раніше. Також з її допомогою неодноразово вивчалися зони зореутворення.

Італійська компанія побудує роботизовану руку для місії з доставлення марсіанського ґрунту

Італійська аерокосмічна компанія Leonardo отримала контракт ESA на будівництво 2,5-метрового роботизованого маніпулятора STA (Sample Transfer Arm). Він буде використаний у місії MSR (Mars Sample Return), метою якої є доставлення на Землю зразків ґрунту Червоної планети, зібраних ровером Perseverance. Рука-маніпулятор STA буде встановлена на стаціонарну платформу. Вона підбере зібрані марсоходом капсули з ґрунтом, перенесе їх у вантажний відсік повертальної ракети, а потім закриє його. Після цього ракета зможе стартувати.

За оцінками Sotheby’s, цей жакет буде продано за 1-2 млн доларів. Авторство: Sotheby’s

Куртку Базза Олдріна з місії Apollo 11 оцінили в 2 млн доларів

92-річний астронавт Базз Олдрін — друга людина, яка ступила на поверхню Місяця після Ніла Армстронга — виставляє на аукціон багато особистих речей та історичних артефактів, пов’язаних із його славетною кар’єрою. Серед цінних для колекціонерів предметів особливу увагу привертає куртка, яку він носив під час висадки на Місяць.

Куртка Beta Cloth виготовлена з вогнетривкого матеріалу. Вона прикрашена ім’ям Олдріна та логотипом NASA. Це єдина космічна куртка, яка невдовзі зможе опинитись у приватній колекції. За даними організатора продажу Sotheby’s, такий цінний лот із Місяця оцінюється дуже високо, бо це єдиний предмет верхнього одягу з місії Apollo 11, що буде виставлений на продаж. Очікується, що ставки на куртку Олдріна зможуть піднятись до 2 млн доларів.

Apollo 8: історія першого польоту до Місяця (огляд книги)

Ця книга — перша детальна історія Apollo 8. Місія була настільки ризикованою, що сприймалася майже як лотерея, проте завершилася успіхом і стала початком нової ери в освоєнні космосу.

Політ до Місяця, який, за обіцянкою президента Кеннеді, мав відбутися до 1970 року, саме тепер міг би стати підбадьорюючим здобутком. Проте Кеннеді вже п’ять років як не було в живих, а від дня загибелі трьох астронавтів Apollo минуло вісімнадцять місяців. Здавалося, що американська місячна програма у найкращому разі застопорилась, а в найгіршому — провалилася.

Читайте у попередньому дайджесті: Вчені виявили незвичайну потрійну зіркову систему, а приватні космічні станції можуть не встигнути вчасно замінити МКС: дайджест новин