Італійська компанія побудує роботизовану руку для місії з доставлення марсіанського ґрунту

Італійська аерокосмічна компанія Leonardo отримала контракт ESA на будівництво 2,5-метрового роботизованого маніпулятора STA (Sample Transfer Arm). Він буде використаний у місії MSR (Mars Sample Return), метою якої є доставлення на Землю зразків ґрунту Червоної планети, зібраних ровером Perseverance.

Місія MSR

Місія MSR є спільним проєктом NASA та ESA. Його метою є доставлення на Землю зразків марсіанського ґрунту та атмосфери, зібраних ровером Perseverance (для цього на його борту встановлені 43 капсули).

Прототип руки- маніпулятора STA. Джерело: Leonardo/Maxon/GMV/OHB Italia/SAB Aerospace s.r.o

У спрощеному вигляді план місії передбачає запуск до Марса трьох космічних апаратів. Два з них (ровер та оснащена повертальною ракетою стаціонарна платформа) сядуть на поверхню планети, тоді як третій вийде на орбіту навколо неї. Далі, ровер підбере зібрані марсоходом Perseverance зразки марсіанського ґрунту та перевантажить їх на повертальну ракету.

Останній стартує з поверхні Марса, зістикується з залишеним на орбіті зондом та «передасть» йому капсули з ґрунтом, після чого той ляже на зворотний курс до нашої планети. Доставлення зразків заплановане на 2033 рік.

Роботизований маніпулятор STA

Рука-маніпулятор STA буде встановлена на стаціонарну платформу. Вона підбере зібрані ровером капсули з ґрунтом, перенесе їх у вантажний відсік повертальної ракети, а потім закриє його. Після цього ракета зможе стартувати.

STA буде оснащена парою камер та безліччю сенсорів, призначених для координації рухів. Її архітектура імітує людську руку з плечем, ліктем та зап’ястям. Вона має власний вбудований мозок та очі. Робот може виконувати великий діапазон рухів із сімома ступенями свободи, чого більш ніж достатньо для виконання завдань місії.

Церемонія підписання контракту на будівництво руки-маніпулятора STA. Джерело: ESA-P. Sebirot

Створенням маніпулятора займеться компанія Leonardо. Вона вже побудувала та випробувала прототип STA, що дозволило їй отримати офіційний контракт ESA на створення пристрою.

Ви також можете почитати про плани Китаю запустити власну місію зі збирання зразків марсіанського ґрунту.