NASA внесе зміни до місії щодо повернення марсіанського ґрунту

NASA та ESA планують внести низку важливих технічних змін до архітектури місії MSR (Mars Sample Return), які призведуть до перенесення її запуску на кілька років. Про це розповів Томас Зурбухен, помічник адміністратора NASA з наукових проєктів.

Місія Mars Sample Return

Ключовою метою місії Mars Sample Return є доправлення на Землю зразків марсіанського ґрунту, які будуть зібрані ровером Perseverance (для цього оснащений набором спеціальних капсул). Її план передбачає запуск до Марса двох апаратів: американського SRL та європейського ERO. Перший має доставити на марсіанську поверхню невеликий ровер і повертальний модуль, у той час як другий вийде на ареоцентричну орбіту.

Місія Mars Sample Return (концепт). Джерело: NASA

Надалі ровер підбере зібрані марсоходом Perseverance зразки марсіанського ґрунту та перевантажить їх на повертальний модуль. Останній стартує з поверхні Марса, зістикується з ERO і передасть йому капсули з ґрунтом. Після цього європейський апарат залишить ареоцентричну орбіту та ляже на зворотний курс до нашої планети.

Нова дата запуску Mars Sample Return

Ще недавно запуск SRL та ERO планувався на 2026 рік, у той час як доставлення зразків ґрунту мало відбутися у 2031-му. Але, за словами Зурбухена, після детального вивчення проєкту, незалежна комісія NASA висунула низку рекомендацій. Головна з них полягає у поділі SRL на два окремі спускні апарати. Один із них доставить на Марс ровер, другий — повертальний модуль.

Архітектура місії Mars Sample Return. Джерело: NASA/ESA/JPL-Caltech

Фахівці довели це високим технічним ризиком початкового дизайну. Він припускав створення дуже великого та складного спускного апарата. Оцінки показали, що його потрібно було б оснастити абсолютно новим теплозахисним екраном діаметром близько 5,4 м, що у свою чергу висували додаткові вимоги до ракети-носія та конструкції перелітного модуля.

Поділ SRL на два окремих спускних апарати хоча й збільшує загальну кількість запусків, але має низку переваг. Головна з них полягає у можливості використовувати для місії менший за розмірами теплозахисний екран та систему «небесний кран», які використовувалися для посадки марсоходів Curiosity та Perseverance та вже довели свою надійність.

Після розгляду рекомендацій і NASA, і ESA схвалили цю зміну. Це означає, що тепер запуск ERO відбудеться 2027 року, двох лендерів SRL — 2028-го, а доставлення зразків марсіанського ґрунту — 2033 року.

Концепт апарата MAV. Джерело: NASA/JPL-Caltech

NASA та ESA вже почали видавати контракти на виготовлення різноманітних компонентів місії. Так, один зі спускних апаратів буде побудований Лабораторією реактивного руху NASA. Контракт на виготовлення повертального модуля отримала компанія Lockheed Martin, апарата ERO — концерн Airbus Defence.