«Чан’е-5» повертається до Місяця

У грудні минулого року орбітальний зонд місії «Чан’е-5» успішно скинув на Землю капсулу з зібраними зразками місячного ґрунту. Оскільки всі його системи функціонували у штатному режимі й у нього залишився великий запас палива, керівництво місії ухвалило рішення продовжити термін служби апарата. Він був направлений в околиці точки Лагранжа L₁ системи «Сонце-Земля», розташованої на відстані 1,5 млн км від нашої планети.

Одна з сонячних батарей апарата «Чан’е-5». Джерело: CNSA/CLEP

«Чан’е-5» досяг точки L₁ у березні нинішнього року. Впродовж наступних місяців він використовувався для експериментів із бортовою апаратурою, моніторингу космічної погоди та спостережень за Сонцем. Крім того, в межах одного з тестів він зробив кілька знімків, зафіксувавши Землю та Місяць. Але наприкінці серпня радіоаматори звернули увагу на те, що апарат виконав маневр: він покинув околиці точки L₁ і знову попрямував до Місяця. Згідно з розрахунками, зонд здійснить його проліт 9 вересня.

Наразі Китай не дав офіційних коментарів щодо мети останніх маневрів. Тому експертам залишається лише припускати: «Чан’е-5» може бути або в подальшому переведений на селеноцентричну орбіту, або спрямований в іншу точку Лагранжа, або ж виведений на траєкторію перельоту до якогось близькоземного астероїда. Точний сценарій залежить від того, скільки саме палива залишилося на борту апарата.

За деякими припущеннями, «Чан’е-5» можуть направити до астероїда Камоалева (469219 Kamoʻoalewa). Це квазісупутник Землі, який обрали в якості мети для наміченої на 2024 рік китайської місії. В її межах космічний апарат облетить астероїд, сяде на його поверхню, візьме зразки та відправить їх на Землю в капсулі. Цілком імовірно, що вчені КНР вирішили за допомогою «Чан’е-5» провести попередню розвідку цього тіла, щоб краще підготувати майбутню місію.

За матеріалами: https://spacenews.com