Lockheed Martin побудує ракету для повернення ґрунту з Марса

Компанія Lockheed Martin виграла контракт NASA на будівництво апарата MAV (Mars Ascent Vehicle). Він має стати частиною амбітної американо-європейської місії MSR (Mars Sample Return). У її межах NASA та ESA збираються запустити до Червоної планети два космічні апарати. Їхнє завдання — доставлення на Землю зразків марсіанських порід, які будуть зібрані ровером Perseverance.

Архітектура місії Mars Sample Return. Джерело: NASA/ESA/JPL-Caltech

MAV є невеликою ракетою, яка увійде до складу проєктованого NASA посадкового модуля SRL (Sample Retrieval Lander). Апарат сяде в районі марсіанського кратера Єзеро та випустить невеликий ровер, який підбере зібрані марсоходом Perseverance герметичні капсули зі зразками марсіанського ґрунту та перевантажить їх на MAV.

У межах наступного етапу місії MAV стартує з поверхні Марса, вийде на ареоцентричну орбіту, зістикується з побудованим ESA зондом ERO та «передасть» йому капсули з ґрунтом. Після цього європейський апарат залишить ареоцентричну орбіту і ляже на зворотний курс до нашої планети. Досягши Землі, він скине капсулу із зібраними зразками (нещодавно NASA провела краш-тести її прототипу).

Отже, MAV є одним з найважливіших компонентів усієї місії, від надійності роботи якого залежить її успіх. Ракета має бути досить міцною, щоб витримати суворі марсіанські умови, але при цьому мати невеликі габарити та масу, щоб поміститися у посадковому модулі. Згідно з умовами 194-мільйонного контракту, Lockheed Martin має побудувати низку її тестових зразків, а також льотний екземпляр MAV, який потім буде інтегрований з SRL.

Концепт MAV. Джерело: NASA/JPL

На сьогодні реалізація місії MSR запланована на другу половину поточного десятиліття. Якщо нічого не завадить, зібрані Perseverance зразки марсіанського ґрунту будуть доставлені на Землю десь на початку 2030-х років.

Нагадаємо, що NASA та ESA є не єдиними організаціями, які мають плани щодо доставлення зразків з Марса. Аналогічний проєкт є й у Китаю. Його реалізація також запланована на кінець поточного десятиліття.

За матеріалами https://mars.nasa.gov