Кратер Єзеро на Марсі показав драматичне минуле планети

Кратер Єзеро на Марсі сьогодні є посушливою понурою місциною. Проте мільярди років тому він був зовсім іншим — вологим і, ймовірно, повним життя. Такого висновку дійшли вчені після вивчення кратера марсоходом NASA Perseverance.Дослідження гірських порід показало, що у давнину на місці кратера було озеро та дельта річки. Однак ситуація змінилася після сильних повеней. Кратер заповнили валуни, а згодом уся вода випарувалася.

Гора Кадьяк поблизу кратера Єзеро, сфотографована камерою Mastcam-Z марсоходу Perseverance. Фото: NASA

Історія кратера Єзеро допоможе вченим зрозуміти, яким чином Червона планета перетворилася з вологої та, можливо, придатної для життя на суворий пустельний світ. За словами вченого-планетолога з Массачусетського технологічного інституту Бенджаміна Вайса, цей регіон є перспективним для пошуку слідів життя.

«Тут ми, безсумнівно, зірвали куш», — сказав Вайс, команда якого повідомила про результати виданню Science.

Кратер Єзеро, сфотографований марсоходом Perseverance. Фото: Space.com

Колись поверхня Марсу була багатою на кратерні озера. Одна з таких водойм розташовувалася поблизу 45-кілометрового кратера Єзеро майже 3,7 мільярда років тому. Вчені раніше виявили віялоподібні структури по краях, що нагадують річкові дельти на Землі. Ця знахідка дозволяє припустити, що давні річки несли воду, пісок і бруд у кратер.

«Відкладення у дельті свідчать про те, що рівень озера в Єзеро з часом дуже змінився. Клімат раніше був досить теплим, щоб дозволити великим річкам текти та заповнювати озеро, утворюючи дельту», — прокоментував планетарний геолог Стефано Нероцці з Університету Аризони.

Кратер Єзеро на Марсі. Фото: Space.com

За словами вчених, коли річка впадає в озеро, важчі предмети осідають першими, а легші відносяться далі від гирла. На Землі такі відкладення — найкраще місце для пошуку слідів минулого життя. По-перше, вони перебувають у сприятливих умовах. По-друге, ці відкладення забиті глинистими мінералами, а вони діють як природні губки для органічних речовин і захищають їх від небезпек упродовж мільйонів років.

Залишається незрозумілою природа давніх повеней, що сталися значно пізніше в історії кратерного озера.

«Ймовірно, ми знайшли свідчення переходу клімату Марсу до більш холодних і сухих умов. Невідомо, чи це ознака глобальної зміни клімату на Червоній планеті, чи ні», — сказав Вайс.

На це питання можна буде відповісти впродовж кількох наступних років. Потрібно провести ще більше досліджень порід і відкладень, розкиданих по дельті річки. Важливим залишається питання доставлення зразків на Землю марсоходом Perseverance. Цінні зразки порід зможуть прояснити, чи існувало життя на Марсі.

За матеріалами Popular Science