James Webb виявив найстарішу галактику у Всесвіті

Космічний телескоп NASA James Webb виявив найстарішу галактику, яку коли-небудь бачили у Всесвіті. За словами вчених, галактика під назвою GLASS-z13 датується всього лише 300 млн років після Великого вибуху. Попередня рекордсменка за давністю — GN-Z11. Але нещодавно виявлена галактика перевершує її за віком приблизно на 100 млн років.

Галактика GLASS-z13 за розмірами менше Чумацького Шляху
Галактика GLASS-z13 за розмірами менше Чумацького Шляху. Фото: NASA/CSA/ESA/STScI

Вважається, що маса стародавньої галактики GLASS-z13 перевищує один мільярд сонць. Попри таку велику масу, вона насправді менша за розміром, ніж Чумацький Шлях, який ми називаємо своїм домом. Ширина його становить близько 100 тисяч світлових років, тоді як ширина галактики GLASS-z13 — лише кілька тисяч світлових років.

Вчені, які помітили стародавню галактику, виявили поруч іще одну — GLASS z-11. Вона мала такий самий вік, як і попередня рекордсменка. Їхні розміри дуже невеликі: GLASS-z13 має приблизно 1600 світлових років у діаметрі, а GLASS z-11 — 2300 світлових років.

GLASS-z13 — найстаріша галактика, яку коли-небудь бачили
GLASS-z13 — найстаріша галактика, яку коли-небудь бачили. Фото: NASA/CSA/ESA/STScI

«Ми знайшли двох дуже переконливих кандидатів на надзвичайно далекі та стародавні галактики. Відстань до них настільки велика, що Всесвіту на момент їхнього утворення було лише кілька сотень мільйонів років», — пояснив астроном Рохан Найду.

Ймовірно, космічний телескоп James Webb зможе зазирнути глибше та виявити галактики віком менш ніж 200 млн років. Як кажуть дослідники у своїх висновках, це може стати вирішальним кроком у виконанні місії JWST зі створення глобальної космічної карти.

Раніше ми повідомляли, що James Webb допоможе уточнити кількість галактик у Всесвіті.

За матеріалами New Scientist