Полярне сяйво на Сонці та майбутнє Starship: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: на борту китайської ракети, що врізалась у Місяць, містився таємничий вантаж; телескоп James Webb сфотографував центр Чумацького Шляху, а ми розповідаємо про те, як створювалася МКС.

На Сонці виявили полярне сяйво

Вчені вперше виявили створене нашим Сонцем радіовипромінювання, аналогічне земним полярним сяйвам. Його джерело розташовувалося на відстані приблизно 40 тис. км від сонячної плями, що являє собою область у фотосфері з нижчою температурою. Через це воно здається більш темним, ніж навколишня поверхня.

Полярне сяйво над сонячною плямою в уяві художника. Джерело: Sijie Yu

У минулому астрономи вже реєстрували радіосигнали від інших зірок, схожі на полярне сяйво. Але на Сонці таке спостерігалось уперше.

Плутоній для NASA

Міністерство енергетики США передало півкілограмову партію нещодавно виготовленого плутонію-238 Лос-Аламоській національній лабораторії. Це важливий крок на шляху забезпечення енергією дальніх космічних місій NASA.

Плутоній-238. Джерело: Department of Energy

Плутоній-238 використовується в радіоізотопних термоелектрогенераторах, що забезпечують енергією такі знакові місії, як Voyager, New Horizons і Perseverance. Проблема полягає в тому, що зараз NASA має у своєму розпорядженні досить обмежені запаси цього ізотопу. Його виробництво було зупинено ще 1988-го та відновилося лише кілька років тому. При цьому довгий час йшлося буквально про символічні кількості. Саме тому нова партія є важливим кроком на шляху до досягнення мети виробляти не менш ніж 1,5 кг плутонію-238 на рік. ЇЇ планують досягти 2026 року.

Північна Корея замітає сліди

Астрономи з Університету Йонсе опублікували відеозапис, що демонструє вибух першого ступеня північнокорейської ракети «Чоліма-1». На думку експертів, це могло бути навмисною дією з боку КНДР.

Знищення ступеня мало приховати використання у ньому іноземних компонентів, особливо російських. До цього Південна Корея вже звинувачувала росію в наданні КНДР допомоги у здійсненні запуску ракети. За це країна-агресор отримала північнокорейські снаряди, які зараз активно використовуються її армією проти захисників України.

Таємничий вантаж на китайській ракеті

Аерокосмічні інженери Університету Арізони опублікували статтю-розслідування щодо природи загадкового об’єкта, який врізався у Місяць 4 березня 2022 року. Вони підтвердили, що це був прискорювач китайської ракети, котрий блукав у космосі з 2014-го.

Пара кратерів, що утворилася на Місяці в результаті падіння китайского ступеня. Джерело: The Planetary Science Journal (2023). DOI: 10.3847/PSJ/acffb8

Втім, розкривши одну загадку, дослідники зіткнулися з новою. Річ у тім, що WE0913A залишив на поверхні Місяця незвичайний подвійний кратер, начебто він був не одним, а двома окремими об’єктами. Інженери зробили висновок, що до прискорювача всі ці роки було прикріплено якийсь невідомий вантаж для вирівнювання центру маси. Схоже, він і є відповідальним за утворення другого кратера. Але що це було — наразі лишається невідомим.

Терміни наступного польоту Starship

Однією з основних новин минулого тижня став другий політ надважкого корабля Starship. Незважаючи на те, що йому знову не вдалося досягти орбіти, більшість експертів досить позитивно оцінили результати випробувань і прогрес, досягнутий компанією SpaceX.

Запуск Starship. Джерело: SpaceX

У зв’язку з цим постає логічне питання: коли ми зможемо побачити третій політ Starship? За словами засновника компанії Ілона Маска, все необхідне обладнання може бути готове за 3–4 тижні. Але насправді цей політ навряд чи відбудеться раніше наступного року. Річ у тім, що спочатку SpaceX має провести розслідування причин аварії, яка трапилася під час другого запуску, а потім отримати дозвіл на нове випробування від Федерального управління цивільної авіації США. Це явно займе певний час.

Успішне пропалення Ariane 6

Фахівці ESA та компанії Arianespace здійснили пропалення першого ступеня нової ракети Ariane 6. Воно відбулося 23 листопада на території космодрома Куру у Французькій Гвіані.

Пропалення ракети Ariane 6. Джерело: ESA

Загалом двигун першого ступеня Ariane 6 пропрацював сім хвилин. За цей час він спалив 150 тонн рідкого кисню та водню. Незважаючи на те, що повні результати випробувань будуть опубліковані не раніше 30 листопада, вже зараз фахівці говорять про них як про успішні. Вони стали важливим кроком на шляху введення нового носія в експлуатацію.

Фото тижня: «зоряний пологовий будинок» у центрі Чумацького Шляху

Фахівці, які працюють із космічним телескопом James Webb (JWST), використали його, щоб відзняти центр Чумацького Шляху. На опублікованому зображенні можна побачити Стрілець С — регіон активного зореутворення, розташований приблизно у 300 світлових роках від надмасивної чорної діри Стрілець А*. Серед приблизно півмільйона світил, які потрапили на знімок JWST, виділяється скупчення протозірок. Вони ще тільки формуються та набирають масу, створюючи сяючі потоки, схожі на багаття посеред темної хмари.

Зоряне скупчення Стрілець С у центрі Чумацького Шляху. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, and S. Crowe (University of Virginia)

Цікава цифра: 2,07 градуси

2,07°C — саме на стільки глобальна температура на Землі перевищила середні доіндустріальні значення, що спостерігались у період із 1850 по 1900 рік, тобто до початку широкого використання викопного палива. Цей не в кращому сенсі рекордний показник був зафіксований 17 листопада 2023 року. Попередні дані за 18 листопада також вказують на те, що середня температура була на 2,06°C вище доіндустріального рівня.

Добова аномалія глобальної приземної температури повітря за 1940-2023 роки відносно середнього значення за 1991-2020 роки. Джерело: C3S/ECMWF

Ба більше, глобальна приземна температура повітря 17 листопада була на 1,17 °C вище середнього значення для періоду з 1991 по 2020 рік. Таким чином, листопад 2023 року, ймовірно, стане найспекотнішим місяцем за всю історію спостережень.

Що почитати на вихідних

20 листопада виповнилося рівно чверть століття з дня початку будівництва Міжнародної космічної станції. У зв’язку з цим ми опублікували лонгрід, присвячений вельми непростій історії цього проєкту, а також майбутньому орбітального форпоста людства.

Інша в буквальному сенсі «гаряча» тема минулого тижня — вулкани. Останнім часом багато вулканів на нашій планеті помітно активізувались. У зв’язку з цим редакція The Universe Space Tech підготувала підбірку з десяти найбільш смертоносних і руйнівних вивержень, які сталися за минулі двісти років. Вона наочно демонструє, наскільки небезпечними можуть бути подібні події, та нагадує, що до вулканічної загрози завжди варто ставитись із граничною серйозністю.

Як ми вже казали, листопад 2023 року має всі шанси стати найгарячішим в історії. Тому вам може бути цікавим наш матеріал, присвячений глобальному потеплінню і тому, як воно здатне вплинути на всіх нас.