Небезпечне сусідство: James Webb зазнімкував зоряний пологовий будинок поруч із чорною дірою

Астрономи, які працюють із телескопом James Webb (JWST), використали його, щоб спостерігати центр Чумацького Шляху. Їм вдалося виявити безліч, раніше невідомих, деталей.

Зоряне скупчення Стрілець С у центрі Чумацького Шляху. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, and S. Crowe (University of Virginia)

Центр нашої галактики — це вкрай бурхливе місце. У його турбулентних, намагнічених газових хмарах формуються зорі, які потім впливають на навколишній газ своїми вилітаючими вітрами, струменями та випромінюванням. Однак спостереження центру Чумацького Шляху серйозно ускладнені газопиловими хмарами, що закривають його центр і поглинають видиме світло. На щастя, інфрачервоне випромінювання здатне проникати крізь пилову завісу. Тому астрономи з нетерпінням чекали можливості спрямувати на цю ділянку JWST з його неперевершеною роздільною здатністю та чутливістю.

Космічний телескоп повністю виправдав покладені на нього очікування. JWST зафіксував Стрілець С — регіон активного зореутворення, який розташований приблизно за 300 світлових років від надмасивної чорної діри Стрілець А*. Серед приблизно 500 тисяч світил, які потрапили на знімок телескопа, знаходиться скупчення протозір. Вони ще тільки формуються і набирають масу, створюючи потоки, які світяться подібно до багаття посеред темної хмари.

У центрі цього молодого скупчення знаходиться протозоря, чия маса в 30 разів перевищує масу нашого Сонця. Хмара, з якої формуються протозорі, настільки щільна, що блокує навіть інфрачервоне випромінювання зір, які розташовані за нею. У результаті вона здається менш густонаселеною, хоча насправді це одна з найщільніших областей на знімку. Зображення всіяне темнішими в інфрачервоному діапазоні дрібними хмарами, схожими на дірки в зоряному полі. Саме там формуються майбутні зорі.

Контури різних ділянок у зоряному скупченні Стрілець С. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, Samuel Crowe (UVA)

Встановлена на телескопі камера ближнього інфрачервоного діапазону NIRCam, також зафіксувала великомасштабне випромінювання іонізованого водню, що оточує нижню частину темної хмари, показаної на зображенні блакитним кольором. Зазвичай це результат випромінювання енергійних фотонів молодими масивними зорями. Але зафіксована JWST область дуже велика, що стало несподіванкою для вчених. Іншою особливістю регіону, яку астрономи планують досліджувати в майбутньому, є голкоподібні структури в іонізованому водні. Вони здаються хаотично орієнтованими в багатьох напрямках.

Раніше ми розповідали про відкриту James Webb галактику, яка суперечить теорії еволюції Всесвіту.