Відкрита телескопом James Webb галактика суперечить теорії еволюції Всесвіту

Раніше вважалося, що галактикам потрібно мільярди років для утворення перетинок або «барів» — областей підвищеної густини зірок і газу, що перетинають ядро. Чумацький Шлях також є прикладом системи з перетинкою. Однак нове відкриття космічного телескопа James Webb може змінити уявлення вчених про еволюцію галактик.

Ceers-2112
Художнє зображення спіральної галактики Ceers-2112, що існувала в ранньому Всесвіті. Малюнок Землі нагадує про зв’язок між нею та Чумацьким Шляхом. Ілюстрація: CAB/CSIC-INTA

Міжнародна команда вчених використала космічний телескоп для виявлення найвіддаленішої галактики з перетинкою у Всесвіті. Так була знайдена Ceers-2112. Вона утворилася лише через два мільярди років після Великого вибуху. Таким чином, спостереження доводять, що зоряні системи з «баром» з’являлись у нашому світі раніше, ніж вважалося.

Ceers-2112 недостатньо яскрава, аби побачити її спіральні рукави, але наявність згущеної перетинки в центрі дозволяє зробити висновок, що вона дуже добре розвинена для свого віку.

За словами астронома Александра де ла Веги з Каліфорнійського університету, відкриття Ceers-2112 свідчить про те, що галактики еволюціонували швидше, ніж передбачалося. Дослідження, проведене іспанськими вченими та опубліковане в Nature, підтверджує цей висновок.

«Відкриття Ceers-2112 прямо доводить, що галактики в ранньому Всесвіті могли бути цілком упорядкованими, як сучасний Чумацький Шлях. Це дивно, оскільки тоді галактики були набагато більш хаотичними», — пояснює вчений значущість відкриття.

На цьому знімку телескопа Hubble видно спіральну галактику NGC 6956 з баром, розташовану приблизно за 215 млн світлових років від нас у сузір’ї Дельфіна. Авторство зображення: NASA / ESA / Каліфорнійський університет

Раніше NASA стверджувала, що галактики з барами є «запізнілими» у Всесвіті. Дослідження, проведене Картіком Шетом із Каліфорнійського технологічного інституту в Пасадені, показало, що 7 млрд років тому таких галактик було менше. Цей учений зі своєю командою вивчив понад 2000 зоряних систем за допомогою телескопа Hubble. Дослідники дійшли висновку, що утворення перетинок є важливим етапом галактичної еволюції, і воно може відбуватися швидше, ніж вважалося.

«Бари» утворюються у спіральних галактиках, коли орбіти зірок навколо галактичних ядер стають нестабільними та збільшуються в розмірах. Тоді їхня гравітація притягує до себе більше сусідні світила. Зрештою, великий відсоток об’єктів у серці галактики опиняється в цій області, утворюючи перетинку.

Команда дослідників, яка виявила Ceers-2112, вважає, що це відкриття змушує астрономів переглянути теорії формування галактик, оскільки воно демонструє, що складні структури можуть виникати навіть у дуже молодому Всесвіті.

Раніше ми розповідали про галактики з подвійною перетинкою.

За матеріалами news.ucr.edu