Галактика з подвійною перемичкою

Використовуючи приймач MUSE, змонтований на Дуже великому телескопі Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO), астрономи провели спостереження спіральної галактики NGC 1365. Вона знаходиться на відстані 56 млн світлових років від Чумацького Шляху в сузір’ї Печі.

Галактика NGC 1365. Джерело: ESO/TIMER survey

Як і багато спіральних зоряних систем, NGC 1365 має перемичку (бар). Так називають структуру, що перетинає галактичне ядро та складається з зір та міжзоряного газу. Однак, на відміну від більшості аналогічних об’єктів, ця галактика має важливу особливість. Через її ядро проходять відразу дві перемички — велика та маленька.

Бар більшого розміру з’єднує центр зоряної системи із зовнішніми спіральними рукавами. Він виявився надто великим і не потрапив на знімок VLT. На фото ми бачимо значно меншу другу перемичку, розташовану всередині головної. Ймовірно, це незалежна структура — вона обертається набагато швидше, ніж решта галактики.

На думку астрономів, дві перемички NGC 1365 виникли внаслідок комбінації таких факторів, як обертання галактики та складні ефекти зоряної динаміки. Також варто відзначити, що в ній активно спалахують наднові зорі. За останні 60 років астрономи зареєстрували у цій системі чотири такі події.