James Webb отримав найдетальніше фото галактики з подвійною перемичкою

Космічний телескоп James Webb продовжує надавати приголомшливі зображення Всесвіту, демонструючи, що роки розробки та затримки були варті очікування. Останнє фото надійшло від астрофотографки Джуді Шмідт, яка обробляла зображення спіральної галактики з подвійною перемичкою NGC 1365, зробленого JWST. Галактика розташована на відстані приблизно 56 млн світлових років від нас у південному сузір’ї Піч. Як зазначає Шмідт, вона обробила зображення, використовуючи дані, надані групою дослідження Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS (PHANGS).

Спіральна галактика з подвійною перемичкою NGC 1365
Спіральна галактика з подвійною перемичкою NGC 1365. Авторство зображення: NASA/JPL-Caltech/Judy Schmidt

Діаметр NGC 1365 становить понад 200 тисяч світлових років, що приблизно вдвічі більше, ніж Чумацький Шлях. Галактика відома тим, як її широкі рукави відходять від центральної смуги, що надає їй оригінальну вигнуту форму, схожу на латинську літеру Z. Ця галактика була обрана для спостережень James Webb через її цікаву форму та те, наскільки велика частина її внутрішньої структури закрита пилом. Завдяки можливості спостерігати в інфрачервоному спектрі JWST розгледів галактику в деталях, які не помітили Hubble та VLT.

Зображення NGC 1365, яке поєднує спостереження за допомогою 1,5-метрового датського телескопа в обсерваторії ESO La Silla в Чилі
Зображення NGC 1365, яке поєднує спостереження за допомогою 1,5-метрового данського телескопа в обсерваторії ESO La Silla в Чилі. Авторство: ESO

Як і багато спіральних зоряних систем, NGC 1365 має перемичку (бар). Так називають структуру, що перетинає галактичне ядро, що складається із зір і міжзоряного газу. Однак, на відміну від більшості аналогічних об’єктів, ця галактика має важливу особливість. Через її ядро проходять одразу дві перемички — велика та маленька.

Зображення було отримане інструментом середнього інфрачервоного випромінювання James Webb MIRI і дає нове уявлення про внутрішню роботу цієї галактики. Нове фото містить найдетальніший огляд центральної області та багатьох менших, тонких рукавів, що відходять від неї. У центрі видно активну область зореутворення у формі гало, а також освітлений пил навколо нього.

Колаж із зображень Hubble NGC 1365 у видимому та інфрачервоному світлі
Колаж із зображень Hubble NGC 1365 у видимому та інфрачервоному світлі. Авторство: NASA/JPL-Caltech/M. Carallo (Columbia U)/STScI

NGC 1365 та схожість із Чумацьким Шляхом

NGC 1365 та інші спіральні галактики з перемичками надзвичайно цікаві для астрономів завдяки новим спостереженням, які показали, що Чумацький Шлях також може бути спіральною галактикою з перемичкою. За оцінками, на такі галактики припадає 75% усіх спіральних галактик у Всесвіті, і їх дослідження може розкрити деталі про формування та еволюцію наших власних. Враховуючи найкращий набір інфрачервоної оптики, JWST добре підходить для вивчення ядер цих галактик і спостереження за силами, які керують такими речами, як надмасивні чорні діри, релятивістські струмені, утворення зір тощо.

Завдяки потужним дзеркалам James Webb вивчатиме частини Всесвіту, які здебільшого недоступні для астрономії у видимому світлі, такі як області зореутворення, протопланетні диски, з яких виникають планети, та ядра активних галактик. Телескоп також приділятиме увагу центру нашої Галактики, який важко досліджувати через космічний пил. Ці спостереження дадуть підказки про надмасивну чорну діру Стрілець A*, зорі навколо неї та щільну «галактичну опуклість», що оточує її.

Раніше ми повідомляли про те, як астрономи зазнімкували найдальший видимий об’єкт у Всесвіті.

За матеріалами Universetoday