На Європі можуть існувати невідомі досі різновиди кухонної солі

Вчені відкрили два нових типи кристалів гідратів. Це з’єднання звичайної кухонної солі з молекулами води. Дослідники впевнені, що вони можуть існувати й на крижаному супутнику Юпітера Європі.

Червоні лінії на поверхні Європи можуть викликати різновиди солі
Різновиди солі можуть викликати червоні лінії на поверхні Європи. Джерело: Сosmosmagazine.com

Нові різновиди солі

Група вчених із Вашингтонського університету відкрила два раніше невідомих типи кристалів, які можуть існувати на крижаних супутниках планет-гігантів Сонячної системи, зокрема на Європі. Ці нові утворення є сполуками двох дуже розповсюджених на Землі речовин, які давно вже відомі людям.

Йдеться про звичайну кухонну сіль, також відому як хлорид натрію, та воду. При низьких температурах ці дві речовини можуть утворювати сполуку — гідрат. У ній одна молекула гідроксиду натрію з’єднується з двома молекулами води водневими зв’язками.

Раніше вчені вважали, що існує тільки цей вид гідратів. Але нещодавно вони проводили дослідження, стискаючи солону воду за низької температури між двома діамантами. Після досягнення тиску 25 тис. атмосфер дослідники побачили утворення нових кристалів, які виявилися достатньо стійкими, але при цьому невідомими науці.

Можливе пояснення червоних смуг Європи

Коли дослідники вивчили нові кристали, то виявилося, що це — раніше невідомі різновиди гідратів. У першому з них на 17 молекул води припадають дві молекули хлориду натрію. У другому 13 молекул води з’єднуються з однією молекулою солі.

Звичайно, що на Землі ці різновиди солі можуть утворитися тільки в лабораторії. Але на інших тілах Сонячної системи умови для цього існують. Насамперед це стосується супутника Юпітера Європи. Там під товстою крижаною корою є океан рідкої води, у якому одночасно присутні низькі температури та тиск.

Вчені підрахували, що на глибині від 3 до 6 км там дійсно можуть утворюватися різновиди солі, які вони отримали у лабораторії. І навіть знайшли явища, які раніше лишалися незрозумілими, але багатоводні гідрати можуть їх пояснити.

У першу чергу це стосується надлишку іонів водню на поверхні Європи. Наявність кристалів гідратів, які викидаються з глибин назовні може це пояснити. Ще цікавішим є червоний колір тріщин, які перетинають усю поверхню супутника. Досі вчені не могли зрозуміти, які речовини відповідають результатам спектроскопічних досліджень.

Тепер розумно припустити, що це — саме нові гідрати. Цю теорію можуть підтвердити чи спростувати дві місії, які стартують до планет-гігантів найближчим часом: Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE), та Europa Clipper.