Астрономи запідозрили наявність екзопланети у Веги

Вега – друга за яскравістю зоря північної півкулі небесної сфери – давно привертала увагу людства. Вона стала першим об’єктом за межами Сонячної системи, який вдалося зазнімкувати та для якої було отримано спектр випромінювання. Її також згадують у міфах багатьох народів, її околиці є місцем дії кількох фантастичних творів.

Екзопланета у зорі Вега в представленні художника. Джерело: wikipedia.org

У порівнянні з Сонцем Вега – відносно молода зоря (її вік становить 450 млн років). Зараз нам відомо, що вона оточена декількома пиловими дисками, які, мабуть, утворилися в результаті зіткнень комет або астероїдів. Що стосується екзопланет, то питання про їхнє існування в системі Веги все ще залишається відкритим. Однак, якщо вірити статті, нещодавно опублікованій в журналі The Astrophysical Journal, вона може мати як мінімум один планетоподібний компаньйон.

Статтю написано командою американських астрономів. Вони проаналізували спектри Веги, зібрані протягом останнього десятиліття, і виявили характерний сигнал, що має періодичність 2,43 дня. За оцінками, він відповідає об’єкту, маса якого лежить у діапазоні від 20 до 200 мас Землі. Таким чином, йдеться про газовий гігант. З урахуванням дуже невеликого періоду обертання (і відповідно малої відстані до центрального світила) його освітлена сторона має бути розігріта до температури близько 3200°C. Це перевищує температуру поверхні Проксими Центавра.

Варто зазначити, що відкриття поки що не підтверджено іншими джерелами та його верифікація вимагатиме додаткових спостережень. Але, за словами дослідників, ймовірність хибної інтерпретації даних становить лише 1%. Також вони заявили про наявність ознак другого, набагато слабшого сигналу, що відповідає об’єкту з періодом обігу 196 днів. Для його підтвердження також потрібні нові спостереження.